Każdy człowiek posiada uzdolnienia w jakimś kierunku, a wykrywanie tych zdolności jest bardzo ważnym elementem pracy szkoły. Począwszy od pierwszego spotkania z nowymi uczniami obserwujemy, jako nauczyciele i wychowawcy, ich działania. Zwracamy uwagę na indywidualne różnice, motywację do nauki, rezultaty w uczeniu się. Cieszy nas gdy w kolejnych zespołach klasowych znajdują się uczniowie interesujący się wykładanym przez nas przedmiotem bądź uzdolnieni w jego kierunku. Mamy wtedy możliwość rozwijania ich zainteresowań i przekazania im wiedzy często niedostępnej dla innych. Dobra pamięć, łatwość kojarzenia faktów poznanych w różnym czasie, umiejętność wysuwania wniosków, zdolność przyswajania nowych wiadomości, myślenie abstrakcyjne, wyobraźnia przestrzenna, dociekliwość w rozważaniu problemów, pilność to cechy osobowości ucznia uzdolnionego matematycznie. Prowadzenie pracy z takimi uczniami wymaga doświadczenia i dużego zaangażowania ze strony nauczyciela. Trzeba przecież wybrać najodpowiedniejsze metody, formy, treści i materiały uzupełniające. Trzeba przez cały czas wzmacniać motywację do uczenia się. Konieczne jest opracowywanie zadań i problemów w oparciu o dodatkową literaturę. W naszej szkole uczniowie zainteresowani matematyką mają możliwość poszerzać i pogłębiać wiedzę programową jak i ponadprogramową. Odbywa się to na każdej lekcji, a głównie na zajęciach pozalekcyjnych: koła matematyczne, spotkania indywidualne nauczycieli z uczniami. Efekty tej pracy widoczne są na konkursach, w których nasi podopieczni w ostatnich latach brali udział (Regionalny Konkurs Matematyczny „Czas na szóstkę”, Międzygimnazjalny Konkurs Matematyczny, Międzynarodowy Konkurs Matematyczny „Kangur”, Wojewódzki Konkurs Matematyczny) W bieżącym roku szkolnym wśród finalistów Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego znalazła się uczennica naszego gimnazjum Natalia Staszak z kl. IIIc, która pod opieką p. Marii Kosińskiej uzyskała tytuł LAUREATA. Gratulujemy i życzymy Natalii dalszych sukcesów. Sobie zaś jak najwięcej uczniów motywujących nas do pracy.
|