Wspieramy i rozwijamy uzdolnienia i zainteresowania dzieci
W tym roku szkolnym rozpoczęliśmy w naszym przedszkolu realizację innowacji pedagogicznej pt. „Teoria inteligencji wielorakich w kształtowaniu postawy badacza u dzieci przedszkolnych”.
Kierując się stwierdzeniem Davida Lewisa : „Dziecko rodzi się wszechstronnie uzdolnione, z pełną możliwością rozwoju we wszystkich kierunkach, potencjalną wybitną inteligencją i zadatkami na rozwijanie wielkiej twórczości oraz dużym talentem społecznym, dążymy do tego, aby wszystkie dzieci, również te mniej uzdolnione, miały możliwość rozwijania zainteresowań i odkrywania swoich pasji. Dbając o rozwój każdego dziecka podjęliśmy decyzję opracowania i wdrożenia od roku szkolnego 2016/2017 przedszkolnego Programu rozwoju dziecięcych uzdolnień i zainteresowań. Program przeznaczony jest dla dzieci 3-6 letnich. Jego wdrożenie zapewnia nie tylko wsparcie wychowankom, chcącym rozwijać zainteresowania, ale także nauczycielom i rodzicom zainteresowanym profesjonalnym rozwijaniem zdolności i zainteresowań dzieci.
Podstawę naukową programu stanowi Teoria Inteligencji Wielorakich Howarda Gardnera. Dla każdego dziecka opracowaliśmy jego indywidualny profil inteligencji. Pracując na bazie teorii Howarda Gardnera pamiętamy, że :
- każde dziecko jest inne, posiada niepowtarzalną " mapę inteligencji - talentów", ma swoje mocne i słabsze strony,
-wszystkie rodzaje inteligencji są równie cenne,
- każdy rodzaj inteligencji można i trzeba rozwijać.
Zatem w sposób szczególny dbamy o to, aby nasze przedszkole było miejscem tak zorganizowanym, aby istniała możliwość wyboru przez dziecko dowolnej, różnorodnej aktywności. W tym procesie ważną rolę odgrywa również rodzina, która pomaga nauczycielowi diagnozować potencjał dziecka i uczestniczy w działaniach przedszkola, ukierunkowanych na rozwijanie dziecięcych talentów.
Realizowane przez nas formy pracy, które pozwalają na rozwijanie dziecięcych zainteresowań i uzdolnień to:
• Organizowanie Wielointeligentnego Dnia Małego Badacza -jeden raz w miesiącu
· Zorganizowanie w salach przedszkolnych „wielointeligentnego kącika zadaniowego” sprzyjającego zgodnej i twórczej zabawie oraz pozwalającego dzieciom na przeprowadzenie eksperymentów, doświadczeń i badań.
· Przygotowywanie dzieci do konkursów, olimpiad, zawodów
i występów artystycznych.
· Różnicowanie treści wymagań - indywidualizacja form i metod
w procesie edukacyjnym.
· Współpraca z rodzicami i informowanie ich o postępach dzieci.
· Organizowanie konkursów przedszkolnych między przedszkolami, grupami itp.
Wychowawcy
GRUPA 3-LATKÓW
GRUPA 4 - LATKÓW
GRUPA 5-LATKÓW
GRYPA 6-LATKÓW
.