PLAN DZIAŁAŃ W ZAKRESIE REALIZACJI PROJEKTU
„SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”
Szkoła Podstawowa
im. Juliana Tuwima w Złotkowie
rok szkolny 2017/2018
Zespół ds. promocji zdrowia: Aneta Kulik – koordynator
Mirosława Malicka, Anna Małolepsza, Marzena Perkowska – nauczyciele
Małgorzata Rybacka – pielęgniarka szkolna,
Elżbieta Pernal – przedstawiciel pracowników administracji i obsługi,
Barbara Płóciennik, Dorota Manikowska, Katarzyna Michalak– rodzice,
Magdalena Kosmowska, Wiktor Krzymiński– przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego.
„Zdrowie – to nie tylko brak choroby,
lecz stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego,
społecznego i duchowego”
I. Wstęp
Priorytetem w naszej szkole były zawsze działania mające na celu kształtowanie postaw sprzyjających zdrowiu.
Idea Szkoły Promującej Zdrowie stała się, więc ważnym elementem programu pracy dydaktyczno - wychowawczej. Od najmłodszych lat kształcimy i utrwalamy nawyki prozdrowotne, uczymy odpowiedzialności za własne zdrowie. Podejmujemy działania dla poprawy zdrowia i samopoczucia całej społeczności szkolnej i lokalnej.
II. Problem priorytetowy do rozwiązania:
„Respektowanie norm społecznych w szkole”.
1. Krótki opis problemu priorytetowego.
W wyniku przeprowadzonej diagnozy środowiska szkolnego w poprzednim roku szkolnym zaobserwowano:
- „wg niektórych uczniów w szkole występuje przemoc w postaci przezywania, popychania, ośmieszania i złośliwych żartów, niszczenia własności. ”
2. Uzasadnienie wyboru priorytetu.
Na podstawie przeprowadzonych rozmów, obserwacji środowiska, opinii wyrażanych przez społeczność szkolną i rodziców, jako podstawowy problem wskazano niepokojące zjawiska w zakresie respektowania norm społecznych. Uczniowie klas IV, V i VI wielokrotnie sygnalizowali, że w szkole istnieje przemoc psychiczna w postaci złośliwych żartów, ośmieszania, obgadywania. Z wywiadu z nauczycielami przedmiotów, wychowawcami klas, pedagogiem i rodzicami potwierdza się w/w diagnoza. Realizacja programu ma za zadanie uświadomić dzieciom i młodzieży, jak ważne jest właściwe zachowanie wpływające na nasze oraz innych samopoczucie i zdrowie. Chcemy aby potrafili prawidłowo się zachować i reagować, żeby wiedzieli jak radzić sobie z emocjami i do kogo się zwrócić gdy spotkają się z przemocą. Jesteśmy przekonani, że szkoła bez agresji i przemocy wpływa korzystnie na samopoczucie, zdrowie, naukę i pracę. Kształtowanie prawidłowych zachowań, szczególnie u dzieci, wpłynie na wzrost świadomości i poprawę postępowania przyszłych pokoleń. Uznaliśmy również, że podjęte działania służące rozwiązaniu tego problemu będą ważnym elementem poprawy relacji interpersonalnych w całej społeczności szkolnej. Problem został wybrany przez zespół promocji zdrowia i zaakceptowany przez członków rady pedagogicznej, na podstawie wyników autoewaluacji i obserwacji.
3. Główne przyczyny istnienia problemu:
- brak kultury osobistej wśród niektórych uczniów,
- nieprzestrzeganie norm i reguł w grupie,
- niewłaściwa komunikacja interpersonalna wśród uczniów,
- niska świadomość wśród dzieci oraz dorosłych dotycząca wpływu agresji, przemocy i braku szacunku na zdrowie, samopoczucie i zachowanie,
- nieumiejętność rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami
4. Rozwiązania dla usunięcia przyczyny problemu (podstawa do ustalenia zadań):
- zajęcia w klasach I – VII na temat przestrzegania praw i obowiązków ucznia oraz przestrzegania norm społecznych w szkole ; (pedagog, wychowawcy klas, zaproszeni goście),
- pogadanki na temat przemocy psychicznej i fizycznej oraz odpowiedzialności za czyny i wykroczenia wśród dzieci i młodzieży; ( przedstawiciel Policji i Straży Miejskiej),
- opracowanie na godzinach wychowawczych przez uczniów i nauczycieli listy zachowań nieakceptowanych przez społeczność szkolną (spisanie na dużym arkuszu papieru),
- niezwłoczne interweniowanie wszystkich pracowników szkoły, uczniów a także rodziców w przypadkach używania wulgarnego słownictwa
- współdziałanie z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, świetlicą środowiskową,
- prowadzenie zajęć edukacyjnych mających na celu wyrobienie odpowiednich nawyków kultury języka , zachowania oraz umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i stresujących
- kształtowanie osobowości ucznia pod kątem prawidłowego funkcjonowania w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poprzez: budowanie poczucia własnej wartości oraz kształtowanie postaw asertywnych, uczenie zasad komunikacji interpersonalnej, rozwijanie umiejętności społecznych tj. empatia, wrażliwości na problemy innych, szacunek
CEL: Poprawić respektowanie norm społecznych w szkole .
Kryterium sukcesu: co najmniej 80% uczniów respektuje normy społeczne, stosuje zasady kultury osobistej w codziennych kontaktach rówieśniczych, zna i przestrzega regulaminy funkcjonujące w szkole. Poprawnie komunikuje się z rówieśnikami.
PLAN DZIAŁAŃ NA ROK SZKOLNY 2017/2018
Lp |
Zadanie |
Kryterium
sukcesu |
Metody
realizacji
terminy |
wykonawcy |
środki |
monitorowanie |
Sposób sprawdzenia wykonania
zadania
|
Co
wskaże? |
Jak
sprawdzimy? |
Kto
i w jaki
sposób
sprawdzi? |
1. |
Przekazanie informacji o kontynuacji programu „Szkoła Promująca Zdrowie” rodzicom /wybór problemu priorytetowego na bieżący rok szkolny. | |
80% rodziców uczestniczy w zebraniu. |
Zebranie z rodzicami wrzesień 2017r |
Dyrektor Szkoły |
Prezentacja SZPZ komputer, projektor
|
Dyrektor wrzesień –2017r.
|
Lista obecności rodziców na zebraniu
|
Protokół zebrania z rodzicami
|
Dyrektor wrzesień –2017r.
|
2. |
Zaktualizowanie informacji na stronie internetowej szkoły w zakładce SZPZ | |
Społeczność szkolna, rodzice, nauczyciele, osoby zainteresowane naszą szkołą zapoznają się z planem działań w zakresie wybranego problemu prioretytowego.Wszystkie podejmowane działania zostaną zamieszczone wraz z zdjęciami z przeprowadzonych akcji szkolnych na str. internetowej szkoły.
|
Zamieszczenie informacji o programie, planu pracy oraz informacji o podejmowanych działaniach na stronie internetowej szkoły; - wprowadzenie stałej tablicy „Szkoła Promująca Zdrowie”, dostarczającej wiadomości idei SZPZ wrzesień 2017 - czerwiec 2018r.
|
Nauczyciel informatyki
Koordynator Zespołu SzPZ
|
ulotki, plansze, plakaty |
Zespół ds. Promocji Zdrowia- styczeń - czerwiec 2018r.
|
Informacje na stronie internetowej szkoły zaraz po zrealizowa-nym zadaniu.
|
Strona internetowej szkoły
www.edukacja.kleczew.pl Zakładka SZPZ |
Koordynator Zespołu wrzesień 2017- czerwiec 2018r.
|
3. |
1.Zajęcia w klasach I – VII nt. przestrzegania praw i obowiązków ucznia oraz przestrzegania norm społecznych w szkole.
2.Budowanie pozytywnych relacji koleżeńskich, zapobieganie agresji, tworzenie klimatu wzajemnego szacunku
3.Pogadanki nt. przemocy psychicznej i fizycznej oraz odpowiedzialności za czyny i wykroczenia wśród dzieci i młodzieży
4. Pokaz filmu dotyczącego gnębienia w szkole i problemów wieku dojrzewania.
5. Utworzenie w klasie na lekcji wychowawczej zasad przyjaznego i koleżeńskiego zachowania wśród rówieśników (forma plakatu do zawieszenia w Sali lekcjyjnej).
6. Dzień Przyjaźni (szkolne obchody, zabawy integracyjne)
7. Wybory Najlepszego Przyjaciela Szkoły
8. Pomoc koleżeńska (na świetlicy i po lekcjach)
9. Czytanie bajek młodszym uczniom
10. Budowanie wśród dzieci i młodzieży relacji opartych na odpowiedzialności i zaufaniu |
80% uczniów uczestniczy w zajęciach
Zebranie materiałów, wykonanie gazetek, plakatów, dekoracji. Wspólne spędzanie czasu.
80% uczniów uczestniczy w zajęciach
80% uczniów uczestniczy w zajęciach
Plakat obecny w klasach 0. I. II. III, IV, V, VI, VII.
80% uczniów uczestniczy w zabawach (obecność)
80% uczniów uczestniczy w wyborach
50% uczniów uczęszczających na świetlicę uczestniczy w pomocy koleżeńskiej (świadczy lub z niej korzysta)
50% uczniów uczęszczających na świetlicę uczestniczy w zajęciach
25% uczniów uczestniczy w akcji |
- pogadanki, burza mózgów, praca w grupach, metaplan, scenki dramowe nt. przestrzegania norm społecznych w szkole i obowiązków ucznia) Październik, listopad, grudzień 2017 r
.-wypracowanie materiałów. przygotowanie ekspozycji w świetlicy szkolnej – styczeń 2018
-Indywidualne rozmowy, sesje terapeutyczne Cały rok szkolny 2017/2018-
Zabawy, dyskoteki, uroczystości szkolne, akcje charytatywne,
wspólna praca, gazetki szkolne, wycieczki szkolne- cały rok szkolny
I semestr-pogadanki przeprowadzone przez specjalistów SM i KMP nt przemocy psychicznej i fizycznej oraz odpowiedzialności za czyny i wykroczenia wśród młodzieży,
II semestr – lekcje wych. dyskusje, burze mózgów . praca w grupach nt właściwych relacji między rówieśnikami.
Omówienie filmu na lekcji wychowawczej, wyciągnięcie własnych wniosków, wypisanie/
wymienienie przedstawio-nych problemów, poszukiwanie rozwiązania na zaprezentowane problemy.
Marzec 2018
Pogadanka, burza mózgów, praca w grupach, przygotowanie projektu, wspólne tworzenie plakatu.
Poczta walentynkowa, zabawy taneczne, konkursy drużynowe, zabawy w parach, wybory Super Przyjaznej Klasy.
luty 2018
Głosowanie na najsympaty-czniejszego kolegę/ koleżankę.
Listopad 2017 – czerwiec 2018
Pomoc koleżeńska w lekcjach, projektach, wspólna zabawa i spędzanie czasu na świetlicy
Wrzesień 2017-czerwiec 2018
Starsi uczniowie czytają młodszym uczniom bajki na świetlicy szkolnej lub środowiskowej
Wrzesień 2017-czerwiec 2018
I semestr
Uczniowie klasy 3 są odpowiedzialni przez okres trzech miesięcy za aklimatyzację pierwszoklasistów w warunkach szkolnych. |
pedagog, wychowawcy klas, zaproszeni goście.
|