Dzień Ziemi w Gimnazjum w Kleczewie przebiegał w tym roku pod hasłem: „Maria Skłodowska-Curie i promieniotwórczość”. Z tej okazji dnia 28 kwietnia 2008 roku zorganizowano wystawę i turniej międzyklasowy. Tematyka tegorocznych obchodów Dnia Ziemi była związana z patronem naszej szkoły czyli „Noblistami Polskimi”, a właśnie M. Skłodowska-Curie dwukrotnie otrzymała Nagrodę Nobla, w tym m.in. za badania w dziedzinie promieniotwórczości. Promieniotwórczość (radioaktywność) jest zjawiskiem mało znanym przeciętnemu człowiekowi, ale bardzo szeroko wykorzystywanym w różnych dziedzinach życia, zarówno w sensie pozytywnym (np. w medycynie do leczenia chorób nowotworowych), jak i negatywnym (np. do produkcji broni jądrowej). Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że z promieniowaniem spotykamy się w różnych miejscach ponieważ niektóre pierwiastki promieniotwórcze występują np. w minerałach, wodzie morskiej, materiałach budowlanych, itp. Poza tym bardzo duże zagrożenia stanowią próby z bronią jądrową lub awarie w elektrowniach jądrowych. Współczesny człowiek żyjący w epoce szybko rozwijającej się cywilizacji, wyposażony w coraz doskonalszą aparaturę badawczą i wiedzę naukowców całego świata, ma szansę zlikwidować złe skutki promieniotwórczości i wykorzystać to zjawisko dla dobra naszej planety. A jak tego dokonać? Na takie m.in. pytania próbowali odpowiedzieć uczniowie podczas turnieju, który zorganizował zespół nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. W turnieju, który składał się z dwóch części, wzięło udział 15 trzyosobowych zespołów reprezentujących poszczególne klasy. W części pierwszej każda z klas miała za zadanie wykonać i omówić budowę pojemnika do przechowywania pierwiastka promieniotwórczego uranu-235. W części drugiej reprezentanci poszczególnych klas rozwiązywali zadania konkursowe. Zadania te były bardzo urozmaicone, sprawdzały nie tylko wiedzę uczniów, ale pozwoliły im również doskonale się bawić . W jednej z konkurencji np. uczniowie mieli za zadanie napisać przepis nt. „Jak zostać noblistą?” Gimnazjaliści wykazali się tutaj dużą pomysłowością, poczuciem humoru i zdolnościami literackimi. Po wyrównanej walce I miejsce zajął zespół z klasy III a, II miejsce - uczniowie z klasy III e, a III miejsce zespół reprezentujący klasę III c. Zwycięzcy otrzymali w nagrodę po szóstce z chemii, biologii, fizyki i geografii. Ponadto wszyscy uczniowie z tych zespołów otrzymali nagrody książkowe.
|