Każdy z nas zapewne zgodzi się z faktem, iż w ówczesnej szkole niezwykle ważne jestpoznawanie języków obcych oraz doskonalenie użycia nowych technologii (TIK). Doskonale wiedzą torównież przedstawiciele młodego pokolenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kleczewie, biorący udział w projekcie eTwinning „Rusz głową i wymknij się…”, którego forma realizacji nosi nazwę eTwinningu krajowego, gdyż nasi uczniowie współpracowali ze Szkołą Podstawową nr 1w Lubsku położonym w województwie lubuskim. Projektpowstał w październiku 2017 roku, jego uczestnikami byli uczniowie klasy VI a i III a (oddział gimnazjalny)i byłon naszym pierwszym projektem.Polegał na zakodowaniu informacji na temat swojej miejscowości, wymianie zagadek między szkołami partnerskimi i wydostaniu się z klasy po rozwiązaniu zagadek przygotowanych przez szkołę partnerską. Równocześnie mieliśmy na celu poznanie swoich partnerów poprzez kontakt internetowy oraz tworzenie wspólnych materiałów. Projekt był realizowany w języku polskim, angielskim i niemieckim. Wszystkie zadania wymagały użycia języka obcego – prezentacje, kolaże , komunikacja na forum Twinspace, wymiana opinii i refleksji, przygotowanie wideokonferencji. Umiejętności leksykalne i gramatyczne były kształcone poprzez wykonywanie kolejnych zadań.
Internetowa platforma TwinSpace była miejscem współpracy i komunikacji uczniów i nauczycieli. Dzięki niej mogliśmy wymieniać się informacjami i materiałami edukacyjnymi, wstawiać zdjęcia czy przygotowane przez nas filmy. Ponieważ głównym zamierzeniem naszych działań było przekonać się czym jest Escape Room i jakie zasady w nim panują wybraliśmy się na wycieczkę do Konina. Zasady gry Escape Room są bardzo proste, a nawet można powiedzieć, banalne. W rozgrywce chodzi o to, by wydostać się z pokoju w jak najkrótszym czasie. Escape Room to przede wszystkim praca zespołowa, a dobra komunikacja ma tu kolosalne znaczenie. Tylko sprawny zespół jest w stanie wyjść z pokoju przed ustalonym limitem czasowym. A ten jest zawsze ściśle wyznaczony dla każdego pokoju i zazwyczaj wynosi od 45 minut do 90 minut. W tym czasie uczniowiezapoznają się ze scenariuszem i pokojem pełnym różnych rekwizytów, ich zadaniem jest rozwiązywanie zagadek, które pozwalają zrealizować cel ostateczny – ucieczkę.
W związku z tym, że projekt realizowany był w okresie Świąt Bożego Narodzenia uczestnicy projektu przygotowali dla szkoły partnerskiej kartki świąteczne w języku angielskim i niemieckim, pełne ciepłych życzeń.
Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie zdobyli praktyczne umiejętności kodowania i programowania, rozwinęli umiejętności logicznego myślenia, poszerzyli swoje umiejętności w zakresie języka angielskiego i niemieckiego. Ważnym rezultatem projektu jest również podniesienie wiary we własne możliwości, rozwój kreatywności i motywacji uczniów. Działania prowadzone w ramach projektu możliwe były dzięki wsparciu Rady Rodziców Zespołu Szkolno Przedszkolnego w Kleczewie i pani Ewie Rzepce, za które serdecznie dziękujemy.