Dzisiaj nikt z nas nie wyobraża sobie życia bez komputera i telefonu komórkowego z dostępem do internetu. Korzystajmy z nich na co dzień. Wyszukujemy potrzebne informacje, jak i komunikujemy się z innymi. Jednak właśnie łatwość i powszechność dostępu do internetu niesie ze sobą wiele zagrożeń. Szczególnie na niebezpieczeństwo narażone są dzieci i młodzież, dlatego należy wyposażać je w wiedzę na temat zagrożeń współczesnego świata wirtualnego i sposobów radzenia sobie z nimi. Temu właśnie ma służyć Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony na świecie od 2004 roku z inicjatywy Komisji Europejskiej. W Polsce organizatorem wydarzenia od 2005 r. jest Polskie Centrum Programu Safer Internet. Nasza szkoła po raz pierwszy włączyła się w obchody DBI, które w tym roku odbywały się pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: tworzymy kulturę szacunku w sieci”. Młodsi uczniowie obejrzeli serię kreskówek „Owce w Sieci”, w której występują: mądry Baca, naiwny Jasiek, dzielny Gajowy, niewinne owce i barany oraz złe wilki. Akcja kreskówek rozgrywa się w szałasie na hali, bohaterowie przytaczają powiedzenia i przysłowia wywodzące się z mądrości ludowej oraz posługują się gwarą. Opowieści te jednak odzwierciedlają współczesną kulturę dziecięcą i młodzieżową i jej obecny styl życia. Po obejrzeniu filmików dzieci rozmawiały o ich treści i starały się sformułować wnioski, które z nich wynikają. Uczniowie klas IV- VII dyskutowali o hejcie, coraz częstszym zjawisku w sieci, czyli obrażaniu, znieważaniu czy wyzywaniu innych osób. Obraźliwe komentarze i filmy, przerobione zdjęcia, tzw. memy, gry promujące nienawiść to przykłady treści, z którymi się spotkali , choć nie bezpośrednio, ale jako świadkowie. O tym, że nie zawsze adresaci takich zachowań potrafią sobie poradzić z emocjami, które się wówczas pojawiają: poczuciem odrzucenia i samotności, smutkiem, samokrytyką czy bezradnością, przekonali się, oglądając wybrane filmy z serii „ Zostań znajomym swojego dziecka” oraz „ 3…2…1…Internet”. Dowiedzieli się, że będąc świadkiem, nieraz nieświadomie zwiększa się poczucie krzywdy ofiary np. udostępniając obraźliwe treści. Sprawcy natomiast dość często nawet nie potrafią wskazać motywów swojego działania. Sądząc, że są anonimowi w sieci pozwalają sobie na wiele więcej niż w świecie realnym. Obok hejtu ważnym zagadnieniem poruszonym w czasie naszej akcji było zagrożenie uzależnieniem od sieci. Co się dzieje, kiedy młody człowiek wiele godzin dziennie spędza przed komputerem np. grając w różne „wciągające” gry, przekonali się oglądając przygotowane przez organizatora ciekawe filmiki, które posłużyły jako punkt wyjściowy do dyskusji na temat skutków uzależnienia od internetu i komputera, którymi są zaburzenia w rozwoju młodego organizmu oraz zaburzenia w kontaktach społecznych. Zwróciliśmy także uwagę na cyberprzemoc, czyli przemoc rówieśniczą z wykorzystaniem różnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych: poczty elektronicznej, czatu, skype’a, facebooka i innych serwisów społecznościowych, a także stron internetowych…Cyberprzemoc może przybierać różne formy, może to być: nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie i rozsyłanie ośmieszających zdjęć czy filmów oraz kradzież tożsamości. Na zakończenie naszej akcji uczniowie wykonali plakaty na temat zagrożeń w internecie, zasad bezpiecznego korzystania z internetu, ułożyli z rozsypanek hasła antyhejowe oraz wzięli udział w grze sprawdzającej ich wiedzę na tematy poruszane w materiałach edukacyjnych, z którymi zapoznali się w czasie dzisiejszych zajęć.
Galeria zdjęć: https://issuu.com/spslawoszewek/docs/dzie__bezpiecznego_internetu.pptx