W trzecim tygodniu listopada uczniowie z niepełnosprawnościami zdobywali na zajęciach dydaktycznych wiedzę i informacje dotyczące lasu i jego mieszkańców. Z zainteresowaniem słuchali wierszy i opowiadań związanych z tematyką leśną. Wymieniali nazwy zwierząt mieszkających w lesie, opisywali ich zwyczaje, rozróżniali grzyby jadalne i trujące. Ponadto rozwiązywali zagadki, rebusy, krzyżówki. Oglądali prezentacje multimedialne tj. „Zwierzęta leśne”, „Las bliżej nas” oraz ”Co kryje las?”. Na zajęciach muzycznych uczniowie słuchali odgłosów lasu jak również uczyli się piosenki pt. „Leśna muzyka”. Natomiast na zajęciach plastyczno – technicznych wykonywali różnorodne prace dotyczące leśnych skarbów.
Podsumowaniem całego cyklu zajęć o lesie było spotkanie z leśniczym panem Tadeuszem Pokojowym i gajowym panem Arkadiuszem Gisztrem w Leśniczówce w Kleczewie. Panowie opowiedzieli uczniom czym zajmuje się leśniczy oraz jakie ma obowiązki. Warto wspomnieć, że dzieci po raz pierwszy zwiedziły leśniczówkę. Jednak najciekawszym doświadczeniem były zajęcia terenowe w nadleśnictwie Kazimierz. Wraz z panem leśniczym i panem gajowym pojechaliśmy do lasu. Uczniowie rozpoznawali różne rodzaje drzew iglastych i liściastych, zbierali i porównywali liście, korę drzew. Dowiedzieli się różnych ciekawostek z życia zwierząt. Szukali ślady i tropy zwierząt oraz rozmawiali o ich życiu. Z wielką uwagą wsłuchiwali się w odgłosy lasu. Wyposażeni w pokarm dla zwierząt mogli samodzielnie włożyć do paśników buraki, marchew, ziemniaki, orzechy oraz jabłka. W czasie pobytu w lesie dzieci brały udział w leśnych zabawach integracyjnych tj. berek drewniany, „chodzi lisek koło drogi” oraz „wiewiórki do dziupli”. Wielką frajdą dla dzieci była zabawa w chowanego. Na zakończenie każdy uczeń otrzymał z rąk pana leśniczego odznakę „Przyjaciel lasu”. Była to naprawdę bardzo udana i pouczająca wycieczka, gdyż uczniowie zdobyli wiedzę poprzez wielozmysłowe poznawanie środowiska i zgodnie z przyjętym programem zajęć „Uczymy się przez działanie”.
M. Lewandowska