Klasa 1a i 3b reprezentowały nasze gimnazjum w V edycji Dnia Wiatru organizowanym przez Filię Biblioteczną w Budzisławiu Kościelnym w dniu 15.06.2016 r. Wśród uczestników były osoby z grupy projektowej „Rozwiń skrzydła” (projekt Bliżej natury –identyfikacja i merytoryczne przygotowanie lokalnych animatorów przyrodniczych) promujących Obszary Natura 2000. Uczniowie wcześniej przygotowali symbole Dnia Wiatru w postaci chorągiewek i wiatraków. Na miejscu zostały dla uczniów przeprowadzone warsztaty przez panią Marzenę Fedorowicz i Jolantę Olejniczak - mające na celu zwrócenie uwagi na to niedoceniane źródło energii, jakim jest wiatr. Uczniowie dowiedzieli się, że w naszym kraju koordynatorem obchodów jest Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (PSEW). Przypomniano też wiadomości dotyczące mechanizmu powstawania wiatru, jego rodzajów oraz wykorzystania dawniej i obecnie. Uczniowie wiedzą już, że dzisiejsze produkowane seryjnie wiatraki mają moc sięgającą 6-7 MW a nowoczesne siłownie są dość wydajne, bezpieczne i niezawodne. Jak widać na przykładzie naszego regionu potencjał energii wiatrowej jest coraz chętniej wykorzystywany, jako alternatywa dla energii konwencjonalnej. Pani Teresa Fekner przygotowała dla uczniów ciekawe zadania do rozwiązania – były to krzyżówki, quizy i rebusy. Uczniowie rozwiązywali także krzyżówkę o OZE przygotowaną w czasie I edycji Dni Wiatru przez obecnego już absolwenta naszej szkoły –Miłosza Andrzejewskiego. W ten sposób pokazano, że nasze działania podejmowane cyklicznie mają szerszy wymiar i służą kolejnym pokoleniom.
Promocja obszarów Natura 2000 Puszcza Bieniszewska i Pojezierze Gnieźnieńskie prowadzona przez uczniów skierowana była zarówno dla kolegów i koleżanek z klas, jak również dla innych uczestników tegoż dnia, którzy odwiedzili Filię Biblioteki Publicznej w Budzisławiu Kościelnym. W tym dniu uczniowie z naszych grup projektowych nie tylko brali udział w przeprowadzanych tam zajęciach, jednocześnie sami przygotowali konkursy i informacje dotyczące wpływu wykorzystania energii wiatru na obszarach Natura 2000 i w jego pobliżu. Przeprowadzili debatę dotyczącą zagrożeń dla siedlisk i gatunków chronionych w ramach sieci Natura 2000 w pobliżu stawianych wiatraków (farm wiatracznych). Dodatkowo uczniowie zwrócili uwagę na możliwości jakie niesie mieszkańcom bliskie sąsiedztwo obszarów Natura 2000, analiza plusów i minusów pozwoliła na wykazanie konieczności współegzystencji człowieka i przyrody z zachowaniem wzajemnego poszanowania.
Jesteśmy przekonani, że wiedza którą zdobyli uczniowie w tegorocznej edycji Dnia Wiatru także w przyszłości przyniesie efekty, chociażby w postaci podjęcia dalszej edukacji w kierunkach związanych z energetyką odnawialną i ochroną środowiska.
Marzena Fedorowicz .