Na świat każdy patrzy z innej… bliższej lub dalszej perspektywy. Ważne jest jednak, aby umieć się nią podzielić z drugim człowiekiem… właśnie o perspektywach w szkole o szkole rozmawiali zaproszeni przez organizatora, czyli Kuratorium oświaty w Koninie goście. Wśród nich byli wizytatorzy, nauczyciele, rodzice oraz uczniowie. Nie zabrakło też przedstawicieli naszego Gimnazjum p. dyrektor Elżbiety Raźnej, nauczycielki języka polskiego p. Anety Lorenc – Jelonek oraz przedstawiciela społeczności uczniów Eweliny Bryłki – uczennicy klasy II b. Przywołane słowa prof. Zygmunta Baumana, światowej sławy socjologa, filozofa i eseisty o rzeczywistości nieprzewidywalnej wywołały wśród zebranych refleksję nad wymaganiami państwa wobec szkół i placówek, jako istotnych dla kierunku rozwoju współczesnej edukacji. Głównym zadaniem było wypracowanie w drodze dyskusji wspólnych działań, przygotowujących placówki oświatowe na wyzwania dzisiejszego świata. Słuchaczy konferencji podzielono na zróżnicowane zespoły zadaniowe, które opracowywały wybrane zagadnienia np.:
-
Kredyt zaufania czy kontrola i monitorowanie? Jak wygląda bezpieczna szkoła?
-
Klimat szkoły nieprzewidywalne zjawisko atmosferyczne czy pogoda, którą można kształtować?
- Co zrobić, by uczniowie pytali a nauczyciel odpowiadał?
- Jak można budować szkołę komunikacją opartą na słowie „Proszę”?
- Co zamiast klas, stolików, dzwonków…?
- Jak oceniać, by motywować i wspierać?
Wspólnie zastanawiano się co można zrobić. Wymagania to… wyzwania, którym starano się sprostać. Wszyscy przychylili się do ogólnych wniosków, mówiących o tym, że szkoła ma koncepcję pracy, oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej (ze szczególnym uwzględnieniem jakości zajęć), procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany, uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności. Reasumując, polskiemu społeczeństwu żyje się lepiej, mamy większe możliwości edukacyjne, szybciej docieramy do potrzebnych źródeł, jedynie zaufanie, nazwane kapitałem społecznym jest coraz mniejsze. Spotkanie to miało za zadanie wygenerowanie twórczego kapitału.
|