Strona główna    SP Koziegłowy  SP Sławoszewek  SP Złotków  ZSP Budzisław Kościelny  ZSP Kleczew  CUW
Piątek 26 Kwiecień 2024 | Imieniny: Maria, Marcelina, Marzena
Prawa i obowiązki uczniaKalendarz szkolnyDla rodzicówAktualnościGaleriaKontakt

Biuletyn Informacji Publicznej
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Kuratorium Oświaty w Poznaniu
eTwinning
Wycieczka nad Gopło

Wrzesień to miesiąc sprzyjający wycieczkom szkolnym. Stowarzyszenie ekologiczno-kulturalne „Ekologiczni”, działające przy Starostwie Powiatowym w Koninie, zaproponowało uczniom szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z terenu powiatu konińskiego udział w projekcie „Dwa parki – jedno spojrzenie”.
Dnia 17 września uczennice klasy IIId kleczewskiego gimnazjum: Magdalena Jankowiak i Agata Majewska, wraz z panią Małgorzata Sobecką - nauczycielką geografii i panią Łucja Jaroszewską – nauczycielką biologii, uczestniczyły w warsztatach terenowych w ramach tego projektu. Trasa wycieczki wiodła z Konina przez Wilczyn i Skulsk do Nadgoplańskiego Parku Tysiąclecia. Zajęcia terenowe prowadził  przedstawiciel Nadgoplańskiego Parku Tysiąclecia, pan Paweł Stopiński i pani Marzena Fedorowicz, która wraz z prezesem Stowarzyszenia, panem Markiem Niezabitowskim, była organizatorem warsztatów.
Udział w warsztatach umożliwił nam poznanie walorów przyrodniczych i kulturowych najbliższej okolicy. Na krótką chwilę odwiedziliśmy Powidzki Park Krajobrazowy, którego ścieżką edukacyjną „Mrówki” przeszliśmy w ubiegłym roku. Walorem tego Parku jest urozmaicona rzeźba terenu, będąca wynikiem działalności lodowca, jeziora rynnowe oraz lasy, szczególnie olsy i łęgi.
Teren Nadgoplańskiego Parku to kolebka dynastii Piastów i źródło związanych z nią legend. Nazwa jeziora wiązana jest ze słowiańskim plemieniem Goplan. Kronikarz Gall Anonim nazwał jezioro Mare Polonorum. Ta wielka woda była magnesem dla docierających w okolice Kruszwicy ludności różnych kultur. „Morze” oglądaliśmy w punktach widokowych, wędrując ścieżką edukacyjną na półwyspie Potrzmiech. Bogactwo flory podziwialiśmy poznając rośliny łąkowe. Spotkaliśmy tam storczyki o nazwie gatunkowej kruszczyk błotny, kwitnące w lipcu na biało. Urzekł nas piękny, biały, niepozorny dziewięciornik błotny. Kwiat ten ma tylko jeden siedzący liść o sercowatym kształcie, który obejmuje swoją nasadą łodygę. Spośród drzew zapamiętaliśmy wiąz liczący 100 lat - pomnik przyrody, czerwone owoce kaliny koralowej, pięknego strzelistego buka o błyszczącej korze i trzęsącą się na wietrze topolę osikę.
W godle Nadgoplańskiego Parku Tysiąclecia widnieje gęś gęgawa, której kilkaset par gniazduje na całym akwenie. Oglądaliśmy stada gęsi pływające po jeziorze, a także  czaple i kormorany w locie. Występują tu również błotniak stawowy, bąk, żuraw, wodnik, wąsatka. Właśnie ze względu na bogactwo ptaków teren ten został objęty ochroną. Wędrówkę zakończyliśmy w strażnicy „Rysiówka”, gdzie czekało na nas ognisko i oczywiście kiełbaski. Zdobytą na szlaku wiedzą wykazaliśmy się rozwiązując test przygotowany przez organizatorów. Wspólne zdjęcie uczestników warsztatów na tle jeziora zakończyło nasz sobotni pobyt nad Gopłem.

Magda i Agata uczennice IIId

Zdjęcia do artykułu

wszystkich zdjęć: 6

«« wstecz
drukuj

Strona główna|Archiwum GIM Budzisław|Archiwum GIM Kleczew|SP Koziegłowy|SP Sławoszewek|SP Złotków|ZSP Budzisław Kościelny|ZSP Kleczew|CUW