Scenariusz zajęć ruchowych z wykorzystaniem
metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
Temat zajęć: Moje ciało – moim przyjacielem.
Grupa wiekowa: 5-latki
Prowadząca: Anita Golasa
Cele ogólne:
- Relaksacja fizyczna i psychiczna dziecka
- Integracja grupy
- Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa
- Kształtowanie pozytywnych odczuć w kontakcie z innym człowiekiem
- Poznanie własnego ciała, świadomość samego siebie;
- Poznanie właściwości fizycznych poszczególnych części ciała;
- Utrwalenie orientacji w lewej i prawej stronie schematu ciała i przestrzeni;
- Umożliwienie odczucia własnej siły;
- Uzyskanie większej śmiałości w nawiązywaniu kontaktów oraz w podejmowaniu trudnych
zadań;
Cele operacyjne:
dziecko:
- potrafi zrelaksować się, odprężyć poprzez ćwiczenia ruchowe
- potrafi kontrolować własne zachowanie i zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom
- współdziała w grupie, akceptuje innych oraz siebie
Metody:
Ruchu rozwijającego Weroniki Sherbone, pedagogika zabawy
Formy pracy:
- z całą grupą
Pomoce dydaktyczne: chusta animacyjna, muzyka relaksacyjna, tamburyno, magnetofon, płyta z muzyką relaksacyjną, płyta
Przebieg zajęć:
1. Zabawa mimiczna „Iskierka uśmiechu”
2. Gimnastyka znana i mniej znana wg Klanzy „Głowa, ramiona…”
3. „Kołyska” - dzieci siedzą na podłodze, jedno dziecko siada między nogami drugiego, który obejmuje dziecko ramionami, nogami i tułowiem. Dzieci delikatnie bujają się z boku na bok, kołysząc się.
4. „Wałkujemy ciasto”
Jedno dziecko leży płasko, ręce ma złączone nad głową. Drugie dziecko turla kolegę do przodu. Następuje zamiana ról.
5. „Długi tunel”
Dzieci podparci rękami o podłogę tworzą z siebie jeden długi tunel. Każde dziecko, które znajduje się na końcu pokonuje tunel: na brzuchu, na plecach.
6. „Skoki przez gwiazdę”
• - Jedno dziecko z pary kładzie się na podłodze, ręce i nogi mocno odwiedzione od tułowia – tworzy swym ciałem kształt gwiazdy. Drugie dziecko wykonuje skoki ponad kończynami, tułowiem kolegi.
• - Zamiana rolami.
7. „Huśtawka”
Dwoje dzieci staje naprzeciw siebie, każdy chwyta leżące na podłodze dziecko za nadgarstek i kostki u nogi. Podnoszą nisko dziecko i huśtają je wzdłuż osi jego ciała, a następnie kładą je z powrotem na podłodze.
8. Zabawa „Lustro”
Dzieci siedzą na przeciwko siebie. Jedno dziecko z pary wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, a drugie dziecko naśladuje.
Po chwili następuje zamiana ról.
9. Zabawa „Przepychanka"
Dzieci dobierają się parami i siedzą na podłodze w siadzie prostym oparci o siebie plecami. Jedno dziecko próbuje przepchnąć drugie.
10. „Domki” – zabawa w parach
Jedna osoba z pary ”robi” domek ( w klęku podpartym) a reszta dzieci biega po sali w rytm tamburyna; gdy tamburyno przestanie grać każdy szuka swego domku.
11. "W parach" – jedno dziecko trzyma druge za kostki i cięgnie je po sali.
12. Zabawa z chustą animacyjną do muzyki poważnej.
Podsumowanie zajęć, podziękowanie dzieciom za współpracę.