Edukacja w przestrzeni przyrodniczej zawsze pozwala uczniom na multidyscyplinarne podejście do własnej edukacji. Tak właśnie wyglądał dzień zajęć uczniów klas trzecich 8 czerwca 2015 r. Z samego rana pojechali oni bowiem na zajęcia do Strzelna, realizując założenia programowe w otwartym terenie, co odpowiada nowej dziedzinie edukacji jaką jest „outdoor education”. Uczniowie przy okazji odwiedzili także Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Strzelnie, zapoznali się z najcenniejszymi zabytkami zgromadzonymi w Kościele Świętej Trójcy i Prokopa. Głównym punktem były jednak zajęcia na ścieżce edukacyjnej w Miradzu. Jako uczniowie klas trzecich dysponujących już pewną wiedzą mogli utrwalać zarówno znajomość podstawowych gatunków leśnych, jak i bioróżnorodność fauny leśnej. Szczegółowo zapoznali się też z aspektami pracy leśnika. Możliwość obejrzenia okazałych pomników przyrody stała się początkiem do dyskusji o formach ochrony przyrody na terenie Nadleśnictwa Miradz. Jest ich tu dość dużo, zarówno rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, użytki ekologiczne, obszary Natura 2000 oraz wspomniane pomniki przyrody i liczne gatunki chronione. Zainteresowanie wzbudziła informacja o istniejącym na tym terenie powierzchniowym pomniku przyrody oraz dwóch strefach ochronnych wokół miejsc lęgowych bielika. W czasie zajęć rozważano szczegółowo problem małej retencji w lasach, w szczególności czynników wpływających na ilość opadów i zdolności zatrzymywania wody przez lasy.
Na wspomnianej ścieżce przyrodniczo-dydaktycznej możliwa była też edukacja ekologiczna związana z wykazaniem roli człowieka w lesie, usług ekosystemowych, których jesteśmy biorcami. Zajęcia tak zrealizowane dostarczyły uczniom wielu niezapomnianych wrażeń, wyczuliły ich na piękno ojczystej przyrody i pozwoliły kształtować dodatkowe kompetencje.
dr Marzena Fedorowicz