Sprawozdanie z działań
realizowanych w ramach innowacji pedagogicznej
„W podróży z patronem szkoły zwiedzam i poznaję świat”
w roku szkolnym 2012/2013. Ewaluacja programu.
W roku szkolnym 2012/13 w
Szkole Podstawowej im. Arkadego Fiedlera kontynuowano szereg działań w ramach realizacji innowacji pedagogicznej pt. „W podróży z patronem szkoły zwiedzam i
poznaję świat” obejmującej 3 moduły:
·
PATRON W SZKOLNEJ BIBLIOTECE
·
PATRON W PRACOWNI KOMPUTEROWEJ
·
PATRON WIELKOPOLANIN – MÓJ REGION
Wszystkie zaplanowanie działania edukacyjno –
wychowawcze dotyczące osoby naszego
Patrona- Wielkopolanina, pisarza i podróżnika zostały w pełni zrealizowane, dały
możliwość wprowadzenia działań nietypowych, niezwykle ciekawych dla uczniów
oraz pozwoliły uczestniczyć im w wielkiej przygodzie, co przyniosło ogromne
korzyści dla uczniów, nauczycieli i samej szkoły. Osiągnięcia uczniów w czasie kolejnego roku realizacji innowacji zostały
zaprezentowane w dniu Święta Patrona, które odbyło się w dniu 14 czerwca
2013r., w obecności nauczycieli, rodziców i zaproszonych gości, stanowiąc
swoiste podsumowanie pracy wychowawczej wokół patrona, która przez kolejny rok była
uporządkowana i wzmocniona. To długofalowe przedsięwzięcie, wprowadzone do
pięcioletniej koncepcji pracy szkoły, wyzwoliło aktywne postawy u uczniów,
którzy poprzez realizację zadań i dobór odpowiadających klasie czy grupie
uczniów, metod i form realizacji współorganizują proces nauczania i wychowania
kolegów z innych klas. Rozbudzone
zostały zainteresowania osobą patrona, sprawami regionu oraz integrowano wiedzę
z różnych przedmiotów. Kształtowano umiejętności społeczne takie jak: praca w
grupie, podejmowanie decyzji, uczenie samodzielności i odpowiedzialności,
stymulowanie rozwoju poznawczego, emocjonalnego i motorycznego ucznia oraz
rozwój indywidualnych zainteresowań, uzdolnień i potrzeb dziecka.
Innowacja
wprowadziła uczniów w interesujący świat życia i twórczości A.Fiedlera,
pozwoliła wnikliwie poznać urokliwe zakątki świata do których podróżował
Patron, wzbudziła zamiłowanie do przyrody oraz rozwinęła umiejętności
czytelnicze, co gwarantować będzie lepsze
utożsamianie ucznia ze szkołą. Te wszystkie działania umocniły ich w poczuciu
własnej wartości oraz usamodzielniły w podejmowaniu ryzykownych decyzji.
Ponadto zaplanowane formy pracy stały się dla uczniów krokiem w dorosłość, a
przyszłość stanowić będzie wielkie wyzwanie, któremu są w stanie sprostać.
W
ramach modułu PATRON W SZKOLNEJ BIBLIOTECE podjęte zostały różnorodne działania
o charakterze dydaktycznym i wychowawczym.
Pracę nad utrwalaniem wiedzy
o patronie szkoły uczniowie rozpoczęli od wzbogacania gazetek ściennych
dotyczących postaci Arkadego Fiedlera, jego podróży, dorobku literackiego oraz
Muzeum –Pracowni Literackiej Arkadego Fiedlera w Puszczykowie. Poprzez
gromadzenie i popularyzację różnorodnych materiałów dzieci poznały również
miejsca, które odwiedził. Gazetki z informacjami o patronie powstały niemalże w
każdej klasopracowni.
Wszystkie dzieci z klas
młodszych systematycznie zapoznawały się z twórczością Arkadego Fiedlera,
czytając na zajęciach fragmenty jego powieści, zaś uczniowie klasy IV - VI czytali wspólnie
książki napisane przez patrona szkoły na
godzinach wychowawczych.
Klasa VI a wraz z wychowawcą panią Anną
Szygendą wykonała plakaty promujące muzeum w Puszczykowie. Pracę poprzedziło
głośne czytanie fragmentów książek Arkadego Fiedlera przez bibliotekarkę p. G.
Maćkowiak, a ukończone afisze uczniowie przekazali klasom pierwszym. Dzięki tej
reklamie i starszym kolegom, najmłodsi uczniowie mogli poznać miejsce związane
z patronem szkoły, które odwiedzili w czerwcu. Ponadto w dniu 07.02.2013 roku w
klasie Ib zostały przeprowadzone zajęcia na temat ,,Nasze kolekcje” gdzie
prowadzono rozmowy na temat zbiorów zgromadzonych w Muzeum Arkadego Fiedlera w
Puszczykowie. Wychowawczyni p. Małgorzata Wożniak przybliżyła również postać
samego podróżnika i pokazała eksponaty zgromadzone w muzeum. Chętni uczniowie z
klasy IIIa wspólnie z wychowawcą p. Anną
Baraniecką opracowali albumy dotyczące sylwetki patrona, szlaków podróży i
państw, które odwiedził Arkady Fiedler. Kształcili przy tym umiejętność
korzystania z różnych źródeł wiedzy i odpowiedniej selekcji informacji,
wykazując się kreatywnością i
samodzielnością.
Uczniowie klasy IIa dwa razy w półroczu słuchali czytanych przez
bibliotekarza, wychowawcę lub rówieśników wybranych fragmentów książek Arkadego
Fiedlera. Wzięli także udział w klasowym konkursie wiedzy o muzeum w
Puszczykowie. Wspólnie redagowali notatki
o Patronie szkoły podzieleni na kilkuosobowe zespoły pod nadzorem wychowawcy p.
Renaty Wiśnej. Uczniowie tej klasy mieli także możliwość zapoznania się z pracą
osób zatrudnionych w urzędzie pocztowym. O działalności miejscowej poczty –
Agencji Pocztowej w Budzisławiu Kościelnym, opowiadała Pani Agnieszka
Kotlińska. W maju, klasę IIa odwiedził były jej uczeń - Dawid Szabat, który
obecnie mieszka w Norwegii. Chłopiec
opowiedział swoim rówieśnikom o Norwegii, zwyczajach i obyczajach jej
mieszkańców oraz o szkole, do której obecnie uczęszcza.
W dniu
16 listopada 2012r. odbyła się uroczystość ślubowania uczniów klas pierwszych, która
wpisała się w tradycję budzisławskiej podstawówki. Impreza rozpoczęła się
częścią artystyczną, przygotowaną przez dzieci pod czujnym okiem
wychowawczyń, p. E.Pogorzały i p. M.Woźniak, a zakończyła posadzeniem w „Alei
Pokoleń” drzewka upamiętniającego kolejny rocznik rozpoczynający naukę w Szkole
Podstawowej im. Arkadego Fiedlera w Budzisławiu Kościelnym. W organizację
szkolnej uroczystości aktywnie włączyli się rodzice przygotowując dekorację
sceny i poczęstunek.
W dniu 07 czerwca 2013
r. uczniowie klas II i III uczestniczyli w quizie pt „Zwierzęta na różnych
kontynentach.” i zaprezentowali swoją wiedzę na temat zwierząt zamieszkujących
kraje, które odwiedził nasz patron w czasie swych podróży. Quiz poprzedzony
został projekcją filmu pt. „Muzeum – Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera w
Puszczykowie”. Celem projekcji było
przypomnienie uczniom wiadomości o patronie i jego podróżach. W dalszej
części uczniowie rozpoczęli zmagania z zadaniami dotyczącymi zwierząt zamieszkujących Amerykę, Azję,
Afrykę, Australię i Europę. Najpierw uczestnicy quizu rozwiązywali krzyżówki i
odpowiadali na pytania, a następnie układali puzzle i umieszczali sylwetki
zwierząt na mapie. Uczniowie udzielali
rzeczowych i wyczerpujących odpowiedzi, wszystkie zadania wykonali prawidłowo i
wykazali się niezwykłą wiedzą. Każda drużyna otrzymała maksymalną ilość
punktów, a zmagania konkursowe przyniosły wiele emocji i wrażeń. Quiz przygotowały panie: Ł. Maciejewska,
E. Pogorzały i M. Woźniak.
Podsumowaniem działań w klasach I, w dniu 19 czerwca 2013
roku, był wyjazd na wycieczkę do Puszczykowa.
Uczestnicy wyjazdu oglądali eksponaty przywiezione z podróży po świecie
przez Arkadego Fiedlera i jego synów, które są zgromadzone w muzeum.
Przespacerowali przez Ogród Tolerancji,
gdzie podziwiali ogromne rzeźby. W ,,Świecie Indian” zachwycały ich indiańskie
malowidła, postaci i symbole oraz postać samego Arkadego Fiedlera. Replika
statku Santa Maria dostarczyła dzieciom niesamowitych wrażeń, gdzie mogli
zobaczyć kajuty, działa, pokład i wiele elementów znajdujących się na statku
Kolumba. Wyciszenie nastąpiło w piramidzie Cheopsa, w której człowiek czuje się
zdrowszy, lepszy i szczęśliwszy. Uczniowie zmęczeni, ale szczęśliwi i pełni
wrażeń na pewno zapamiętają wyjazd do miejsca, gdzie przebywał i pracował
Patron naszej szkoły.
Wystawa
„Mitologia Indian” zorganizowana w I półroczu przez p. H. Samarzewską miała na
celu przybliżenie uczniom wierzeń Indian i tradycji jakie kultywują oraz
rozwijanie zainteresowań tradycjami ludów, które odwiedzał patron.
Nieco inną formę utrwalenia
wiedzy o znakomitym pisarzu i podróżniku wybrali uczniowie klas piątych pod
hasłem Egzotyka Czarnego Lądu – poznajemy Afrykę z bohaterami powieści Henryka
Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy”. Pracując metodą projektu uczniowie na
lekcjach języka polskiego i historii poznali zabytki architektury Afryki,
wykonali prace plastyczne przedstawiające wybrane przez siebie zabytkowe
obiekty. Uczniowie, pracując w pięcio- i
sześcioosobowych grupach, wspólnie ze Stasiem i Nel poznawali egzotykę
kontynentu afrykańskiego. Opracowując plansze na temat środowiska
przyrodniczego, zabytków architektury Afryki oraz kultury i zwyczajów
mieszkańców Czarnego Lądu, dzieci nie tylko utrwalały wiedzę na temat tego
niezwykłego kontynentu, ale uczyły się także odpowiedzialności i umiejętności
współpracy w grupie. Praca metodą projektu pozwoliła doskonalić umiejętność
czytania ze zrozumieniem z
ukierunkowaniem na wybór określonych informacji i przygotowywała uczniów do
samodzielnego poszukiwania materiałów niezbędnych do wykonania projektu.
Podsumowania i prezentacji projektu dokonano na forum klasy. Efekt
wielogodzinnej wspólnej pracy piątoklasistów – plansze tematyczne (wykonane z
wykorzystaniem wielu technik plastycznych) prezentujące różnorodność kontynentu
afrykańskiego, odwiedzanego kilkakrotnie przez naszego patrona, można było
obejrzeć na wystawie przygotowanej na
korytarzu szkolnym. Nad realizacją zadania czuwała p. E.Waszak, p.M.Kozłowska
oraz p. Halina Samarzewska.
Ponadto
p. E.Waszak przeprowadziła cykl lekcji języka polskiego w klasach czwartych pt.
„Piękno Afryki” w ramach bloku tematycznego„Dalekie podróże”.
-
W Afryce, czyli tam, gdzie pieprz rośnie,
-
Piękno Czarnego Lądu,
-
Dalekie podróże, czyli rowerem przez Afrykę.
Promując twórczość patrona
szkoły, p. E.Waszak i p. M.Kozłowska zorganizowały Wewnątrzszkolny Konkurs
Pięknego Czytania przeznaczony dla chętnych uczniów z klas IV-VI, który odbył
się w maju 2013 roku.
Głównym celem zmagań
konkursowych była popularyzacja twórczości pisarza i podróżnika Arkadego
Fiedlera oraz kształtowanie wśród młodego pokolenia umiejętności pięknego
czytania. Poza tym konkurs miał za zadanie rozwijanie wrażliwości na piękno
literatury (powieści podróżniczo-przyrodniczej) i jednocześnie rozbudzenie
wyobraźni młodego czytelnika.
Zmagania konkursowe
przebiegały w trzech kategoriach: klasy czwarte, klasy piąte i klasy szóste. Z każdej klasy uczestniczyło w
konkursie trzech uczniów wyłonionych drogą eliminacji wewnątrzklasowych. Każdy
uczestnik zobowiązany był do przygotowania trzech wskazanych wcześniej fragmentów powieści Arkadego i Marka Fiedlerów.
Tytuł Mistrza Pięknego
Czytania zdobyli następujący uczniowie:
-
Sandra Domeracka, kl.IVa
-
Kacper Główczyński, kl.Va
-
Martyna Łaput, kl.VIa
Przez cały rok szkolny, pani Dorota Jankowiak
wraz z p. Haliną Samarzewską koordynowały pracą Klubu Szkół UNICEF. W „Kąciku
UNICEF” co miesiąc zamieszczały na gazetce nowe
informacje o projektach, akcjach
i imprezach organizowanych przez UNICEF w Polsce i na świecie.
Uczniowie mogli przeczytać tam również artykuły o życiu dzieci z różnych
zakątków świata, między innymi o małych uchodźcach z Mali i Nigerii, o walce
Achty z Czadu, o wcześniakach z Ghany, o szczepieniach dla małych dzieci z
Syrii, mogli śledzić losy pewnego
uzdrowieniu Edouna oraz poznać historię
cierpiącej dziewczynki z Czadu. W dniu 14 czerwca, w święto Patrona Szkoły
nauczycielki zorganizowały „Dzień Zmian”, czyli
imprezę międzykulturową, realizowaną przez szkoły współpracujące z UNICEF w wielu
krajach świata. Uroczystość była okazją, aby przybliżyć uczniom inne kultury,
poznać zwyczaje i tradycje mieszkańców drugiej półkuli. Przede wszystkim
jednak była szansą, aby zrozumieć, dlaczego życie ludzi w odległych zakątkach
świata różni się od naszego. Podczas uroczystości zaprosiliśmy naszych uczniów
do wspólnej „podróży przez kontynent afrykański”. W scenerii afrykańskiej
dżungli dzieci wysłuchały piosenek i wierszy, obejrzały prezentację
multimedialną przedstawiającą niezwykłą i różnorodną przyrodę tego kontynentu,
a także układ taneczny. Dużo wrażeń dostarczyła uczniom scenka z życia dziecka
w Afryce. Podczas spotkania dzieci poznały i nauczyły się kilku słów i zwrotów
z języka tamtejszych ludów. Całości dopełniła prezentacja zdjęć dzieci z
różnych stron świata i piosenka „Kolorowe dzieci”. Poprzez aktywną pracę w Klubie Szkół UNICEF nasi uczniowie, tak
jak Patron poznają świat oraz warunki życia swoich rówieśników w różnych
zakątkach Ziemi.
Działania wokół patrona
szkoły odbywały się nie tylko w języku polskim. Na lekcjach języka niemieckiego
mówiono o liczbach w życiu A. Fiedlera, nazywano kontynenty, do których dotarł
podróżnik oraz poznawano tytuły książek Arkadego Fiedlera, które
zostały przełożone na język niemiecki. Uczniowie mieli także możliwość poznania
kilku niemieckojęzycznych egzemplarzy książek Fiedlera w oryginale. Od 20 maja
do 1 czerwca trwał szkolny konkurs (dla klas IV-VI) na okładkę książki Arkadego
Fiedlera zatytułowaną w języku niemieckim. Wykonanych zostało 13 prac, a w dniu
6 czerwca, nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu. Organizator konkursu, nauczyciel
języka niemieckiego p. M. Rachwalska z pomocą pani Renaty Wiśnej oraz Pani
Jolanty Rewers, wyłoniły 3 najciekawsze prace. Miejsce 1 zajęła Oliwia Sobota z
klasy 5a (zaprojektowała okładkę do ksiązki pt. „Orinoko”), miejsce drugie
zajął Kacper Raczyński z klasy 5b (zaprojektował okładkę książki pt. „Die
Fische singen im Ucayali”), miejsce 3 zajęła Marta Malczyk z klasy 4b
(zaprojektowała okładkę ksiązki „Der kleine Bison”). Zwycięzcy oraz pozostali
uczestnicy konkursu otrzymali nagrody ufundowane przez organizatora. Prace
zostały wyeksponowane na gazetce przy sali nr 35.
Przełamując
bariery językowe w prezentowaniu swoich umiejętności lingwistycznych przed
społecznością szkolną, w dniu 25.06.2013r, uczniowie odbyli podróż do Wielkiej
Brytanii. Poprzez obejrzenie prezentacji multimedialnej mieli okazję dowiedzieć
się najważniejszych informacji o Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i
Irlandii Północnej. Podczas Dnia
Brytyjskiego odsłuchali hymnu narodowego. Przed publicznością szkolną wystąpiła
królowa Elżbieta II, zespół „The
Beatles” oraz piłkarze angielscy. Uczniowie usłyszeli fragment w języku
angielskim dzieła pt.” Hamlet” najsławniejszego angielskiego pisarza Williama
Shakespeare'a. Dowiedzieli się także , że ten kraj to nie tylko zabytki i
interesujące miejsca, a olbrzymie bogactwo tradycji i obyczajów, co spowodowało,
że byliśmy świadkami wyścigu kucharzy z naleśnikami na patelniach na cześć „
Dnia Naleśnika”, uczniowie poznali jak wygląda typowe brytyjskie śniadanie oraz
mieli okazję zobaczyć jak Brytyjczycy
świętują „Halloween”. Kolejną atrakcją było przedstawienie przez uczniów
klas III bajki o trzech koziołkach i strasznym trolu „Three billy goats gruff”.
Podsumowaniem
montażu słowno – muzycznego w języku angielskim, pod kierunkiem p. A. Nowaczyk
i p. P.Hutnik było zaśpiewanie przez całą szkołę piosenki znanego brytyjskiego
zespołu Queen „We are the champions”.
Dzięki staraniom
nauczycieli odpowiedzialnych za część górnego korytarza szkolnego dotyczącego
patrona pojawiły się nowe ekspozycje. W gablocie zakupionej przez szkołę
umieszczony został pamiątkowy mundur ofiarowany przez pana Wojciecha Andrzejewskiego - pradziadka
ucznia z klasy III a, walczącego w 58 pułku piechoty w Poznaniu. Proporzec i
syrenka warszawska symbolizujące patriotyzm zawisły obok gabloty ze Sztandarem
Szkoły. Uczniowie w szkole mogą
podziwiać piękne totemy, które zdobiąc korytarz oddają atmosferę podróży
naszego patrona.
Równie emocjonujący
okazał się szkolny konkurs „Co powinniśmy wiedzieć o patronie naszej
szkoły?” przeprowadzony wśród starszych uczniów przez p. L. Rębisz i p. K.
Przybylską. Wszystkie klasy rozwiązywały test dotyczący Arkadego Fiedlera. Była
to już druga edycja zmagań konkursowych na temat wiedzy o patronie.
Wyniki przedstawiały się
następująco:
·
Najlepszy wynik indywidualny z maksymalną
liczbą punktów uzyskali:
-
Oliwia Sobota z kl. 5a (28/28 pkt.)
-
Bartosz Wiśny z kl. 5a (28/28 pkt.)
-
Patrycja Stolarska z kl. 6a (28/28 pkt.)
·
Wyniki klas:
Miejsce
|
Klasa
|
Wynik
procentowy
|
1.
|
6a
|
71,85%
|
2.
|
5b
|
59,68%
|
3.
|
5a
|
59,35%
|
4.
|
4a
|
50,26%
|
5.
|
4b
|
47,5%
|
6.
|
6b
|
39,38%
|
PATRON W SZKOLNEJ PRACOWNI KOMPUTEROWEJ
W ramach działań wokół
patrona uczniowie często wykorzystywali technologię komputerową i umiejętności
informatyczne do poszerzania własnej wiedzy i zdobywania niezbędnych
informacji. Chętnie uczestniczyli w zajęciach organizowanych w pracowni
komputerowej i korzystali z zasobów Internetu.
W marcu i w kwietniu
uczniowie naszej szkoły mieli możliwości doskonalenia swoich umiejętności pracy
z komputerem przygotowując fotorelację z podróży Arkadego Fiedlera
w edytorach tekstu lub
grafiki. Wystawa zdjęć, wytworów prac uczniów (plastycznych, technicznych,
itp.) oraz pamiątek związanych z
ciekawymi miejscami w naszym województwie została połączona z wystawą „Wokół
Arkadego Fiedlera”, na której zamieszczone zostały m.in. pamiątki przywiezione
przez uczniów z Puszczykowa.
Pani Elżbieta Waszak z grupami chłopców klas
VI metodą projektu na zajęciach informatyki, koordynowała opracowanie przez
uczniów pokazów multimedialnych prezentujących miejsca odwiedzane przez patrona
pt. „Śladami Arkadego Fiedlera”. Projekt realizowany na przełomie kwietnia i
maja 2013r. stanowił niejako wirtualną
podróż po najpiękniejszych zakątkach świata, które zwiedził Arkady Fiedler.
Chłopcy pracując na zajęciach indywidualnie lub w grupach dwuosobowych mieli za
zadanie przygotowanie pokazu multimedialnego, w którym zaprezentowali
informacje o wybranym miejscu: kontynencie, kraju. Sami decydowali, co chcą
pokazać, w którym miejscu przystanąć na dłużej. Dzięki pracy metodą projektu
poznali lepiej wybrany zakątek świata - jego kulturę i tradycje. Po wykonaniu
zadania dzielili się wrażeniami z wirtualnej podróży „Śladami Arkadego Fiedlera” prezentując na forum klasy
najciekawsze informacje dotyczące położenia, historii i współczesnych obyczajów
danego kontynentu czy kraju (prezentacja pokazów multimedialnych).Uczniowie
wskazywali także ciekawe miejsca warte odwiedzenia. Praca nad projektem
sprawiła, że wszyscy przenieśli się na moment do najpiękniejszych zakątków
świata, które kilkadziesiąt lat temu podziwiał także nasz patron m.in.: Afryki,
Madagaskaru, Gruzji, Kanady, Meksyku, Peru czy
Brazylii.
Na zajęciach komputerowych i
informatyce, prowadzonych przez p. E. Waszak, p.K. Przybylską i p.M.
Brorzyńską, zgodnie z tematyką zajęć nawiązywano do postaci patrona (np. „Swiat pełen barw”, „Obserwujemy
przyrodę”, „Świat książek”)
Natomiast dzieci
uczęszczające na zajęcia komputerowe w świetlicy środowiskowej pod czujnym
okiem p. E.Waszak odbyły „Wirtualne podróże z Arkadym Fiedlerem”. Wychowankowie
podczas zajęć komputerowych „wędrowali” razem z najsławniejszym wielkopolskim
podróżnikiem XX wieku po różnych kontynentach, odwiedzili strony WWW
prezentujące ciekawostki m.in. o Afryce, Ameryce i Azji, poznając dzięki temu
niezwykłe zakątki świata i osobliwości przyrodnicze.
Zwieńczeniem działań wokół
patrona szkoły w tym module, była II edycja szkolnego konkursu informatycznego
na najciekawszą prezentację multimedialną o Arkadym Fiedlerze. W konkursowych
zmaganiach brali udział uczniowie klas piątych i szóstych. Praca konkursowa
musiała zawierać biografię podróżnika, zestawienie tytułów powieści i odbytych
podróży oraz podstawowe informacje na temat Muzeum – Pracowni Literackiej
Arkadego Fiedlera w Puszczykowie.
Głównym celem konkursu było przybliżenie
uczniom postaci patrona szkoły i poszerzenie wiadomości na temat dorobku
literackiego i wypraw odbytych przez wielkiego podróżnika oraz rozwijanie
umiejętności korzystania z rozproszonych źródeł informacji i stosowania
technologii komputerowej do zdobywania wiedzy.
Zwycięzcami konkursu
zostali:
I miejsce - Kacper Szaur z
kl. VIb,
II miejsce - Bartosz Wiśny z
kl. Va,
III miejsce - Kacper
Majchrzak i Patrycja Stolarska z kl. VIa.
Fragmenty nagrodzonego pokazu multimedialnego
zaprezentowano 14 czerwca 2013r. podczas uroczystej akademii z okazji Dnia
Patrona.
PATRON WIELKOPOLANIN – MÓJ REGION
Wszyscy uczniowie klas I-III
w miesiącu czerwcu mogli wziąć udział w konkursie fotograficznym. Celem
konkursu było wyszukanie, sfotografowanie i promowanie ciekawych i urokliwych miejsc
w najbliższej okolicy. Uczniowie wykonali bardzo interesujące zdjęcia, które
prezentują przyrodę, ptaki, tereny kopalni, kapliczki przydrożne oraz wiatrak w
Budzisławiu. Konkurs rozstrzygnięty
został w dniu 25czerwca 2013roku. Wszyscy uczestnicy otrzymali nagrody
książkowe i pamiątkowe dyplomy, a zdjęcia przedstawiające niepowtarzalne piękno
otaczającej nas okolicy zdobiły szkolny korytarz.
Poznanie
najbliższej okolicy, aktywny wypoczynek i dbałość o zdrowie poprzez jazdę
rowerem to główny cel członków Klubu Młodego Badacza Regionu. Zajęcia
prowadzone w ramach Klubu rozwijają ucznia i wspomagają proces dydaktyczny. Są
sposobem na ciekawe i aktywne spędzenie wolnego czasu.
W czasie wyjazdów
członkowie Klubu mieli możliwość poznania:
Ø najbliższej
okolicy ze szczególnym uwzględnieniem Budzisławia Kościelnego, Powidzkiego Parku Krajobrazowego,
Ø piękna
otaczającego nas środowiska naturalnego,
Ø bogactwa
zabytków, tradycji, kultury narodowej i przyrody.
Ponadto uczyli się zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności
korzystania z zasobów przyrody. Łączyli wiedzę zdobytą w szkole na
lekcjach z praktyką np. posługiwanie się mapą, kompasem. Przyswajali wiadomości
na temat bezpieczeństwa i higieny w czasie różnych imprez turystycznych oraz
udzielania pierwszej pomocy. Otwierali
się na współdziałanie w ramach grupy i uczyli
kultury bycia.
Idąc śladami
patrona-podróżnika w dniu 19.06.2013r.
grupa 16 uczniów z klas III- VI wybrała się w podróż do Uniejowa. Wycieczka
została zorganizowana przez p. K. Głukowską oraz p. P. Hutnik. Głównym celem
wycieczki było poznanie regionu,
środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków, kultury i historii. Wycieczka do Uniejowa miała
bogaty program animacyjny. ,,Program z bronią” przybliżył dzieciom temat broni
jakiej używano w średniowieczu. Każdy mógł spróbować swoich sił w strzelaniu z
łuku, rzutu oszczepem, toporem, czy też strzelania z czarnego prochu. Wielkim
zainteresowaniem cieszyły się narzędzia tortur z tego okresu zgromadzone w
baszcie obronnej. Pobyt w kompleksie basenów termalnych był czasem relaksu,
wspólnych zabaw i gier w wodzie dla wszystkich uczestników wycieczki. Kolejną
atrakcją był pobyt w zagrodzie wiejskiej. Niezwykłą ozdobą stodoły były ręcznie
tkane gobeliny wiszące na drewnianych ścianach. Dzieci zwiedzały wiatrak, a
oprowadzał ich sam architekt, który go zaprojektował i zadbał o dokładną
rekonstrukcję jego zabytkowych elementów. Ostatnią atrakcją wycieczki było
zwiedzanie Zamku Arcybiskupów i wejście na basztę widokową, gdzie podziwiano
panoramę Uniejowa. W piwnicach, jako jedne z pierwszych, dzieci oglądały dopiero co odkryty herb-,, podpis”
wykonawcy kamiennego muru.
Dla
członków szkolnego koła przyrodniczego inspiracją do podjęcia działania w
ramach trzeciego modułu stała się powieść przyrodnicza Arkadego Fiedlera pt.
„Mój ojciec i dęby”. W ramach projektu realizowanego pod czujnym okiem
opiekuna, p. K. Szadkowskiej uczniowie dokonali pomiaru obwodu wybranych drzew w okolicy szkoły i
odczytali ich wiek z tabeli liczenia pierścieni na pniach ściętych drzew.
Uczniowie szukali odpowiedzi na pytanie: Kto
mieszka na moim drzewie? Obserwowali drzewa za pomocą lup i lornetek,
poznawali tym samym rośliny, zwierzęta i porosty zamieszkujące na wybranym
gatunku. Dzieci doskonale poradziły sobie z nazwami drzew znajdującymi się
wokół szkoły, a na lekcji przyrody zorganizowali konkurs wiedzy na temat
poznanych gatunków. Uczniowie w trakcie zajęć poświęconych temu projektowi
korzystali z atlasów drzew polskich w wersji papierowej i elektronicznej.
Zwieńczeniem poszukiwań było wykonanie plakatów drzew znajdujących się wokół
naszej szkoły, które zostały wyeksponowane w klasie przyrodniczej.
Sprawozdanie sporządziła:
Mariola Brorzyńska
|