W związku z ogłoszonym przez Wojewodę Wielkopolskiego konkursem na regionalne lub lokalne programy uwzględniające założenia Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych nasza szkoła zaproponowała program działań wokół postaci Patrona pt: Świat mnie wabi – najmłodsi w podróży z Fiedlerem.
Programem objęte były dzieci przedszkolne, oddziały „0” oraz klasy I – III
Program pod nazwą Świat mnie wabi... – najmłodsi w podróży z Fiedlerem realizowany w naszej szkole od 3 listopada do 19 grudnia 2008 roku zakładał podjęcie działań, w których dzieci mogą rozwijać swe zdolności, zainteresowania i umiejętności. Realizacja zadań programu stała się dla dzieci przedszkola oraz uczniów klas I – III świetną lekcją edukacji regionalnej. Przybliżyła tradycję i obrzędowość naszego regionu, z którego pochodzi patron szkoły Arkady Fiedler. Program uwzględniał także funkcje wychowawcze, w szczególności kształtowanie postaw obywatelskich, współpracę nauczycieli z uczniami, rodzicami, opiekunami dzieci oraz środowiskiem lokalnym. Jednocześnie rozwijał kompetencje kluczowe potrzebne do samorealizacji i rozwoju osobistego dziecka, a także wpływał na skrócenie czasu trwania okresu adaptacyjnego, by przyczynić się do łagodniejszego przejścia dziecka z przedszkola do szkoły. Jednym z celów programu było umiejętne wyzwalanie aktywnej postawy u dzieci, które poprzez realizację zadań i dobór odpowiednich metod i form były współorganizatorami procesu nauczania i wychowania. Program podzielony był na kilka obszarów: Patron w szkolnej bibliotece, Patron w szkolnej pracowni komputerowej, Patron Wielkopolanin – Mój Region, Patron z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych.
Realizacja działań w obrębie pierwszego obszaru Patron w szkolnej bibliotece pozwoliła na aktywizację uczniów, rozwinęła umiejętności plastyczne i aktorskie oraz szereg umiejętności przydatnych w samokształceniu i życiu codziennym. Działania przyczyniły się do popularyzowania postaci patrona wśród uczniów szkoły i przedszkola, rozbudziły zainteresowania czytelnicze oraz utrwaliły potrzebę stałego kontaktu z książką. W ramach kolejnego obszaru Patron w szkolnej pracowni komputerowej uczniowie inspirowani byli do kreatywności i samodzielności w działaniu. Zajęcia w pracowni informatycznej zwiększyły dostęp do technologii informacyjnej i urządzeń opartych na technice komputerowej, a tym samym miały znaczący wpływ na wyrównanie szans edukacyjnych dzieci z różnych środowisk. Uczestnicy programu realizując zadania kolejnego obszaru Patron Wielkopolanin – Mój Region w przystępny sposób poznali historię i kulturę regionu. Zdobyli umiejętność kreatywnego myślenia i selekcji informacji. Uczniowie pogłębili wiedzę o swoim regionie, kulturze. Dzięki temu wzrosło ich poczucie tożsamości regionalnej budzące się na gruncie więzi z Małą Ojczyzną, odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowo-przyrodniczego. W zakresie kolejnego obszaru Patron z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych podejmowane działania wpłynęły na obniżenie barier dla skutecznej nauki. Rozwinęły umiejętność właściwego komunikowania się i współpracy, pozwoliły dzieciom uwierzyć we własne możliwości, wpływając jednocześnie na ich zachowanie, emocje i rozwój społeczny.
W ramach tego projektu realizowane były następujące zadania:
Ø Przeprowadzenie zajęć z muzykoterapii dla dzieci 5-letnich, i klasy integracyjnej
Ø Prowadzenie zajęć komputerowych w oddziałach „0” 1 godz. tygodniowo
Ø Prowadzenie zajęć komputerowych w klasach I - 1 godz. tygodniowo
Ø Prowadzenie zajęć komputerowych w klasach II - 1 godz. tygodniowo
Ø Prowadzenie Klubu Małego Fotografa dla uczniów klas III - 1 godz. tygodniowo
Ø Prowadzenie zajęć z logopedii dla dzieci 5-letnich i kl. I – III 1 raz w tygodniu, ABC tańca
Ø Zorganizowanie bezpłatnego spotkania instruktażowego dla rodziców i dzieci zakwalifikowanych do gimnastyki korekcyjnej - 1 raz w miesiącu
Ø Organizacja spotkania dzieci przedszkolnych z dr Marzeną Fedorowicz przybliżającego walory Powidzkiego Parku Krajobrazowego – 1 raz w miesiącu
Ø Organizacja dnia patrona
Ø Zorganizowanie imprezy czytelniczej „Czytamy książki A. Fiedlera”
Ø Bezpłatna wycieczka dla klas pierwszych do Puszczykowa z posiłkiem i biletem wstępu do muzeum
Ø Przygotowanie albumu „Gmina Kleczew w obiektywie” i wystawy „Gmina Kleczew w oczach artysty”
Ø Wystawa w bibliotece publicznej dla środowiska oraz w szkole dla społeczności szkolnej pt. „Wokół Arkadego Fiedlera”
Ø Spotkanie z ciekawymi ludźmi: synem patrona, p. Markiem Fiedlerem oraz żeglarzem i podróżnikiem, p. Tadeuszem Michalskim
Ø Spotkania warsztatowe z artystą plastykiem, p. Józefem Szyk – dla dzieci uzdolnionych plastycznie
Ø Organizacja koncertów edukacyjnych „Spotkanie z kulturą”
Ø Wyjazd klasy integracyjnej do szkoły z oddziałami integracyjnymi w Koninie
Realizacja programu została zakończona uroczystym podsumowaniem, które odbyło się 18 grudnia 2008r. w Zespole Szklono-Przedszkolnym w Budzisławiu Kościelnym w obecności uczniów, rodziców dzieci ze szkoły i przedszkola, nauczycieli, zaproszonych gości, władz samorządowych, lokalnych, księdza proboszcza oraz emerytowanych pracowników szkoły.
Zwieńczeniem działań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych w I półroczu roku szkolnego 2008/09 były czynności podejmowane w ramach powyższego programu rządowego. Utwierdziliśmy się w przekonaniu, że dziecko najlepiej uczy się w działaniu. Z realizacji projektu wypływały następujące wnioski:
- warto korzystać z możliwości uczestnictwa w projektach, których celem jest opracowanie i wdrożenie programu ukierunkowanego na wyrównywanie szans edukacyjnych, rozwijanie aspiracji edukacyjnych i społecznych uczniów,
- przyznane dotacje wzbogacają bazę oraz umożliwiają poszerzenie oferty programowej dla dzieci, by móc zaspakajać szerokie spektrum potrzeb dziecięcych,
- osiąganie celów cząstkowych pozwalało w trakcie realizacji projektu wnioskować o osiągnięciu celu bezpośredniego,
- życzliwość i otwartość rodziców na zaproponowane w ramach projektu wyrównywanie szans edukacyjnych ich dzieci - przyniosła rezultaty,
- uczniowie mogli pokazać swoje mocne strony także w dziedzinach, w których nie zawsze mogą zaistnieć w związku z uczestnictwem w programowych zajęciach szkolnych,
- realizacja projektu przez nauczycieli wpłynęła na ich aktywność zawodową, podniosła stopień identyfikowania się ze szkołą, z grupą, w której pracowali i nauczyła odpowiedzialności za powierzone zadania.