W dniach od 4 do 8 grudnia 2017 roku uczniowie Szkoły Podstawowej im. Wandy Chotomskiej w Kleczewie aktywnie uczestniczyli w obchodach Tygodnia Języków Obcych, którego tematem przewodnim były zbliżające się Święta Bożego Narodzenia. Nadrzędnym celem prowadzonych działań było rozbudzanie wśród uczniów zamiłowania do nauki języków obcych poprzez poznawanie tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych w krajach anglojęzycznych i niemieckojęzycznych. W ramach Tygodnia Języków Obcych pragnęliśmy stworzyć uczniom warunki do rozwijania twórczego i indywidualnego myślenia, do pogłębiania swoich zainteresowań i uzdolnień, a także umożliwić im poznanie innych kultur, poszerzyć ogólną wiedzę o otaczającym świecie, jak i nauczyć tolerancji względem innych kultur i ludzi.
Przygoda uczniów klas I-III z kulturą krajów obcojęzycznych o tematyce bożonarodzeniowej rozpoczęła się 4 grudnia. To wtedy dzieci ubrane w barwy flag Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii poznawały tradycje i zwyczaje świąteczne panujące w innych krajach, a dzieci w wieku przedszkolnym dekorowały flagi państw anglojęzycznych różnymi technikami plastycznymi.
Uczniowie klas IV-VI przygotowania do Tygodnia Języków Obcych rozpoczęli od losowania kraju anglojęzycznego lub niemieckojęzycznego, a następnie przygotowania flagi oraz gazetki w swojej klasie. I tak 4 grudnia przygotowane przez dzieci flagi dekorowały poszczególne drzwi pracowni szkolnych, a przygotowane gazetki przedstawiały najważniejsze informacje na temat danego kraju, a w szczególności sposoby obchodzenia Świąt Bożego Narodzenia w Anglii, Walii, Szkocji, Irlandii Północnej, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Szwajcarii oraz Austrii. Gazetki o tematyce bożonarodzeniowej przygotowane zostały również przez oddziały gimnazjalne, a mianowicie klasy IIa, IIIa, IIIb i IIIc. Działanie to dało uczniom możliwość poznania obyczajów i kultury danego kraju, rozwinęło umiejętność współpracy z innymi uczniami oraz korzystania z różnych źródeł informacji.
Kolejny dzień Tygodnia Języków Obcych koncentrował się na rozwijaniu umiejętności wokalnych i scenicznych. Podczas tego dnia na każdej przerwie międzylekcyjnej mogliśmy posłuchać śpiewanych przez uczniów piosenek bożonarodzeniowych w języku angielskim lub niemieckim oraz gry na instrumentach. Patrycja Gościmska, uczennica klasy VI b zaprezentowała swoje umiejętności gry na saksofonie, a Wiktor Aleksander Kamiński, uczeń tej samej klasy grał na gitarze. Do grona osób grających w tym dniu na instrumencie należy również uczennica klasy IV a Antonina Kwiecińska. Dzięki tym osobom mogliśmy posłuchać pięknych, instrumentalnych wersji kolęd i piosenek bożonarodzeniowych. Wśród uczniów, którzy podzielili się z nami swoim talentem wokalnym byli: Martyna Wośkowiak, Klaudia Jankowska, Oliwier Brzęczkowski, Wiktoria Waszak oraz Szymon Broniszewski. Wśród repertuaru tych uczniów znalazły się następujące piosenki bożonarodzeniowe: Santa Claus is coming to town , Merry Christmas everyone, Silent night, Jingle bells, Stille Nacht.
Podczas całego Tygodnia Języków Obcych w klasach I-VI, VIIb, IIIa, IIIb, IIIc (gimnazjum) odbywały się lekcje bożonarodzeniowe w ramach nauczania języków obcych. Podczas tych zajęć uczniowie poznawali słownictwo związane ze świętami, uczyli się różnic w obchodzeniu Bożego Narodzenia w Polsce i krajach anglojęzycznych i niemieckojęzycznych, śpiewali bożonarodzeniowe piosenki, zapoznawali się z dziecięcą literaturą obcą dotyczącą Świąt Bożego Narodzenia, wykonywali Christmas crackers. Wytwory wyobraźni dziecięcej można było podziwiać na korytarzu szkolnym. Podczas zajęć języka angielskiego i niemieckiego uczniowie klas IV-VI przygotowywali projekty Christmas at my home – Weihnachten bei mir zu Hause , które można obejrzeć na przygotowanej wystawie szkolnej.
Uczniowie klas I-III mogli brać udział w konkursie Christmas story, a uczniowie klas IV-VI w konkursie na najładniejszą kartkę bożonarodzeniową. Podczas oceny prac konkursowych oceniane były takie aspekty jak poprawność językowa, poziom artystyczny wykonanej pracy, oryginalność, pomysłowość i estetyka wykonanej pracy oraz ciekawa treść życzeń.
Możemy pochwalić się również, iż uczniowie szkoły są w trakcie realizacji projektu „Teddy goes travelling” w ramach programu „etwinning”, który ma na celu krzewienie tradycji i kultury Świąt Bożego Narodzenia w różnych krajach i pokazanie ich społeczności szkolnej, z której pochodzi miś. Również uczniowie klas IV uczestniczących w projekcie „Ich und mein Wohnort- Postkarten-Projekt" wykorzystali ten tydzień na rozwiązywaniu quizów i zagadek innych szkół. Każdy uczestnik wykonał piękną kartkę świąteczną dla współuczestników projektu. Natomiast uczniowie klasy VIa i IIIa biorący udział w projekcie etwinning „Rusz głową i wymknij się…” stawiali pierwsze kroki w kodowaniu wykonując zadania o tematyce bożonarodzeniowej oraz wykonali świąteczne kartki dla uczniów szkół partnerskich.
Mamy nadzieję, że prowadzone przez nas działania nie tylko wprowadziły dzieci w magiczny okres poprzedzający obchody Świąt Bożego Narodzenia, tak szczególny w naszej kulturze, ale przede wszystkim uświadomiły uczniom korzyści płynące z uczenia się języków obcych, ukształtowały postawę szacunku wobec innych kultur, udoskonaliły umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji oraz rozwinęły ciekawość poznawczą uczniów i umiejętność pracy w grupie.
Organizatorzy
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć: https://photos.app.goo.gl/7XXiDOalaI2JPqij2