Strona główna    SP Koziegłowy  SP Sławoszewek  SP Złotków  ZSP Budzisław Kościelny  ZSP Kleczew  CUW  
Wtorek 7 Maj 2024 | Imieniny: Ludmiła, Gizela, Benedykt
Prawa i obowiązki uczniaKalendarz szkolnyDla rodzicówAktualnościGaleriaKontakt
 
  
  
Biuletyn Informacji Publicznej
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Kuratorium Oświaty w Poznaniu
eTwinning
Jak przygotować przedszkolaka do szkoły
  

Jak przygotować przedszkolaka do szkoły?

Przejście z przedszkola do szkoły to duża zmiana w życiu dziecka i jego rodziny. Wiąże się to z wieloma emocjami. Jak przygotować dziecko na ten nowy etap w jego życiu?

 

 

Drodzy Rodzice! Wasze dziecko niedługo zostanie uczniem! Pomóżcie mu w przygotowaniu się do tego ważnego momentu.

 

1.        Bawcie się z nim, świadomie wspierajcie jego umiejętności w zakresie syntezy i analizy słuchowej i wzrokowej, niezbędne w czasie nauki pisania i czytania

ü      szukajcie wspólnie wyrazów kończących się i zaczynających na daną literę; rozpoznawajcie głosy z otoczenia;

ü      wyszukujcie szczegóły, którymi różnią się obrazki;

ü      wskazujcie identyczne przedmioty lub te, które nie pasują do pozostałych;

ü      kolorujcie razem z dzieckiem według kodu lub dorysowujcie w kratkach brakującą połowę rysunku, rozwiązujcie labirynty;

ü      układajcie puzzle.

 

2.        Wspierajcie dziecko w zakresie rozumienia relacji przestrzennych typu: ,,nad’’, ,,pod’’, ,,przed’’, ,,za’’ oraz odróżnianiu lewej i prawej strony:

ü      wspólnie układajcie historyjki obrazkowe oraz kompozycje z klocków, figur geometrycznych, patyczków;

ü      rysujcie z dzieckiem według instrukcji słownej;

ü      w czasie porządkowania pokoju poproście dziecko, by położyło misia na górnej półce, a kiedy będzie nakrywało do stołu, sprawdźcie, czy nóż i łyżka leżą po właściwej stronie;

ü      gdy dziecko będzie miało kłopot z ustaleniem lewej i prawej strony, poskaczcie z nim chwilę, bawcie się z nim w poszukiwaczy; ukryjcie coś, co ma odnaleźć, a potem dawajcie mu wskazówki - ,,….dwa kroki w lewo, trzy do przodu, jeden w prawo’’.

 

3.        Dziecko bardzo chce nauczyć się pisać, a Wy możecie mu pomóc w przygotowaniu się do nabycia tej umiejętności:

ü      zwracajcie uwagę na to, jak trzyma kredki i ołówek; powinien posługiwać się trzema palcami: kciukiem, środkowym i wskazującym;

ü      inspirujcie go do podejmowania różnorodnych form aktywności plastycznej: malowania, nawlekania koralików; przekładania sznurków przez dziurki; lepienia z ciastoliny, plasteliny, masy solnej; rysowania; tworzenia wycinanek i wydzieranek; kalkowania, stemplowania.

 

4.        Wspomagajcie swoje pociechy w procesie samodzielnego rozwiązywania problemów, szukania rozwiązań i planowaniu kolejnych działań;

ü      nie podawajcie gotowych rozwiązań; pytajcie, co moim zdaniem, powinienem zrobić w danej sytuacji;

ü      jeśli poprosi o naleśniki na obiad, sprawdźcie razem, czy są wszystkie potrzebne składniki, ułóżcie listę zakupów, wybierzcie się do sklepu, a potem razem przygotujcie obiad;

ü      zadawajcie dziecku zagadki; mogą być przeczytane z książek lub wymyślone przez Was; grajcie z nim w gry polegające na zapamiętaniu układu przedmiotów i określeniu, co się zmieniło;

 

5.        Nie zapominajcie o umiejętnościach komunikacyjnych, koniecznych do osiągnięcia sukcesu w szkole:

ü      rozmawiajcie z dzieckiem, codziennie; pytajcie o jego uczucia, zainteresowania, o to jak minął dzień w przedszkolu; zachęcajcie go do opowiadania;

ü      słuchajcie uważnie tego, co dziecko ma Wam do powiedzenia;

ü      korygujcie jego błędy;

ü      codziennie mu czytajcie.

 

6.        Pomóżcie mu dojrzale, adekwatnie do sytuacji reagować na sukcesy i porażki oraz zrozumieć w pewnym zakresie znaczenie obowiązku i odpowiedzialności za siebie;

ü      grajcie z dzieckiem w gry planszowe typu ,, Chińczyk’’; ważne jest przestrzeganie zasad gry i Wasza reakcja na jego zachowanie w przypadku porażki; pozostawcie mu czas na uspokojenie się, a następnie zaproponujcie kolejną partię; pokażcie dziecku, w jaki sposób Wy radzicie sobie z niepowodzeniem; przegrywając, nazywajcie uczucia: ,, Złości mnie, że przegrałem, ale gratuluję Ci wygranej ‘’, ,, Szkoda, że nie wygrałem, ale i tak dobrze się bawiłem’’;

ü     nauczcie go technik ,, samouspokajania’’, np.; poprzez powtarzanie w przypadku porażki , typu: ,, Najważniejsze, że się starasz; nic nie szkodzi, jeśli Ci nie wychodzi, przecież się dopiero uczysz’’;

ü     jeśli dziecko jest znudzone, rozdrażnione lub zmęczone, przerwijcie pracę; pochwalcie go za to, co już udało mu się osiągnąć;

 

Zwróćcie uwagę czy:

ü     chętnie uczestniczy w zabawach i grach ruchowych;

ü     potrafi jeździć na rowerze, łyżwach, rolkach;

ü     jest w stanie zachować określoną pozycję ciała przez jakiś czas ( spokojnie stać, siedzieć);

ü     potrafi się samodzielnie ubrać, zjeść posiłek, korzystać z toalety;

ü     dobrze widzi i słyszy;

ü     prawidłowo wymawia wszystkie głoski.                                                        

 

               Dzieci potrzebują wsparcia Rodziców.     

 

Artykuł opracowała:

 Monika Łuczak

pedagog Powiatowej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Ślesinie

 

 
«« wstecz

drukujwyślij ten link
  
   
Strona główna|Archiwum GIM Budzisław|Archiwum GIM Kleczew|SP Koziegłowy|SP Sławoszewek|SP Złotków|ZSP Budzisław Kościelny|ZSP Kleczew|CUW
Nasze kanały RSS
© 2007 Edukacja w Gminie Kleczew. All rights reserved. | on line: 3 odwiedzin: 8133251