Dzisiejsze czasy są pełne nowoczesnej technologii, które napotykamy na każdym kroku.
Z jednej strony jesteśmy przerażeni z jaką prędkością się ona rozwija, a drugiej strony chcemy więcej. Uwielbiamy takie rozwiązania, bo znacznie ułatwiają nam życie. Obserwując intensywny rozwój informatyzacji nie sposób pominąć tutaj młodszego pokolenia, dla którego życie w takim nowatorskim rozwiązaniu staje się środowiskiem naturalnym. Dzieci wręcz chłoną tę wiedzę, bo nie boją się nowości. Nie chodzi tu bowiem tylko o nabywanie umiejętności obsługi komputera, ale o naukę kodowania.
Dzięki kodowaniu dzieci uczą się rozumieć otaczający ich świat i zachodzące w nim zmiany. Wprowadzenie nauki kodowania na pierwszym etapie edukacyjnym daje dzieciom szansę na zdobywanie określonych kompetencji w przyszłości, odpowiedzialne wprowadzanie w cyfrowy świat, kształtowanie logicznego i algorytmicznego myślenia, ale również wdrażanie do pracy zespołowej. Okres wczesnoszkolny jest do tego najlepszym momentem, gdyż dzieci uczą się wtedy poprzez zabawę, są ciekawe świata i chętne do odkrywania czegoś nowego.
Analizując aktualne trendy w edukacji na wszystkich poziomach kształcenia oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dzieci oraz ich zainteresowań i wynikających z nich potrzeb zrodził się pomysł wprowadzenia powyższej innowacji.
• Od listopada realizowana jest w naszej szkole innowacja pt. „Nauczanie przez kodowanie”.
• Adresatami programu innowacji ,,Nauczanie przez kodowanie” są uczniowie klas 1-3.
Innowacja zakłada rozwój umiejętności programowania, logicznego myślenia, precyzyjnego prezentowania myśli i pomysłów, a także umiejętności pracy zespołowej. Uczniowie zajmują się wizualnym kodowaniem prostych sytuacji, historyjek, uczą się myślenia algorytmicznego
w praktycznych sytuacjach problemowych. Kształtowane są również odpowiednie sposoby zachowywania się podczas pracy zarówno indywidualnej, jak i zespołowej. Innowacja zakłada rozwój takich umiejętności osobistych, jak zdolność do motywowania samego siebie, inicjowania nowych rozwiązań, sprawne zarządzanie sobą i swoją pracą, komunikowanie się w zespole, przekonywanie innych do swoich racji, motywowanie, inspirowanie, a także zarządzanie zespołem.
Cele innowacji „Nauczanie przez kodowanie”
• rozwijanie umiejętności logicznego, analitycznego myślenia, intuicji, wyobraźni
i wnioskowania,
• rozwijanie kompetencji społecznych, kształcenie umiejętności pracy zespołowej i projektowej,
• kształcenie umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów na różnych przedmiotach,
• stworzenie uczniom możliwości odniesienia sukcesu,
• planowanie kolejnych etapów, przestrzegania lub tworzenia zasad, powtarzalności procedur
i kolejności,
• rozwijanie orientacji przestrzennej, percepcji wzrokowej, pamięci słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• doskonalenie umiejętności skupienia się i koncentracji.
Autorki innowacji :
Ewelina Rybińska
Agnieszka Łukowska