"Czyste powietrze wokół nas" program edukacji anytytoniowej realizowany w klasie I. Najciekawsze działania w placówce realizowane w ramach programu:
Pierwszą z form realizacji programu było zapoznanie rodziców z założeniami programu.
Koleją formą realizacji programu był cykl zajęć dydaktycznych skierowany do dzieci,
składający się z 5 zajęć warsztatowych:
1. Wycieczka, spacer po okolicy - na pierwszych zajęciach dzieci udały się na spacer po okolicy. Dzieci poinformowane zostały, aby podczas wycieczki bacznie obserwowały dymy, skąd one się wydobywają. Podczas spaceru pierwszoklasiści rozglądali się i żywo reagowały na każde zauważone źródło dymu.
2. „Co i dlaczego dymi?” Zadaniem każdej grupy było pokolorowanie fabryki z której wydobywają się dymy. Dzieci z dużym zaangażowaniem podjęły się zadania. Po skończeniu pracy wszyscy obejrzeli powstałe prace. Następnie rozmawialiśmy dlaczego dymią papierosy, samochody, fabryki, kominy domów.
3. „Jak się czuję, kiedy dymi papieros?” - zagadki sensoryczne - „Różne zapachy” – wąchanie miłych i nieprzyjemnych zapachów, ćwiczenia oddechowe. Poproszono dzieci, aby usiadły wygodnie, zamknęły oczy i wyobraziły sobie, że jesteśmy na wycieczce w górach. Otacza nas piękna przyroda i wdychamy noskami świeże powietrze, a wydychamy ustami. Następnie przenieśliśmy się na zieloną łąkę, gdzie rośnie mnóstwo pięknych kwiatów, każdy z dzieci wybrał sobie jeden kwiat i pokazał jak on rośnie. W pewnym momencie powiedziano dzieciom, że wszedł do ogrodu ktoś, kto pali papierosy. Uczniowie odpowiadali na pytania, które zapachy były miłe, a które nieprzyjemne, jak zachowywały się kwiaty na łące, gdy ktoś palił papierosy. Przedstawiono dzieciom dinozaura Dinka.
4. „Co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy?” – na naszym IV spotkaniu dzieci obejrzały film o szkodliwości palenia, następnie wysłuchaliśmy piosenkę o Dinusiu i kolorowaliśmy dinozaura.
5. „Jak unikać dymu papierosowego?” – Realizacja ostatniego tematu obejmowała poznanie znaku „Nie pal przy mnie”, układanie symbolu „Zakaz palenia” z puzzli oraz rozmowa na temat gdzie można takie symbole jeszcze spotkać.
Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły we wszystkich zajęciach. Proponowane zadania inspirowały dzieci do działań. Uczniowie podczas trwania zajęć usystematyzowali swoją wiedzę na temat szkodliwości palenia papierosów i wiedzą w jaki sposób zachować się, gdy w ich obecności ktoś zapali papierosa.
Działania podjęte w ramach programu cieszyły się aprobatą zarówno ze strony rodziców jak i dzieci. Wpływ środowiska na funkcjonowanie „małego człowieka” w świecie ma ogromne znaczenie i działania podjęte na rzecz walki z „papierosowym wrogiem” w przyszłości staną się motorem napędowym do dalszych działań. Kształtowanie w dzieciach od najmłodszych lat poczucia odpowiedzialności za otaczający świat to cel nadrzędny.
Galeria: https://photos.app.goo.gl/VW3yc4ZCSNRspsNo6