W naszej szkole dało się zauważyć liczne oznaki związane z akcją antynikotynową. Pojawiły się informacje w mediach społecznościowych, gazetka tematyczna o szkodliwości palenia, wystawa prac uczniów w formie plakatów oraz pogadanki w klasach nt szkodliwości palenia papierosów. Oto nasza szkolna relacja:
1. Informacja dla całej społeczności szkolnej o obchodach „Światowego Dnia bez Tytoniu”. W ramach akcji na korytarzu szkolnym zorganizowana została gazetka informująca o obchodach Światowego Dnia bez Tytoniu, który jak co roku obchodzony jest 31 maja.
2. Gazetka tematyczna w bibliotece szkolnej. Pani bibliotekarka przygotowała w bibliotece szkolnej dla swoich czytelników gazetkę ścienną „Fajka szkodzi, fajka smrodzi i za nos palacza wodzi”, w której pojawiły się informacje o szkodliwości palenia tytoniu. Ponadto pani bibliotekarka rozdała uczniom ulotki i naklejki (samodzielnie przygotowane na potrzeby akcji) dla rodziców mówiące o akcji „Światowy Dzień bez Tytoniu.”
3. Plakaty antynikotynowe w wykonaniu uczniów kl. I – VIII.
Uczniowie naszej szkoły pod opieką nauczycieli przygotowali ciekawe plakaty antynikotynowe, które przemawiały za NIEPALENIEM. Były niezwykle oryginale. W ten sposób uczniowie chcieli zwrócić uwagę na szkodliwość i śmiertelne skutki palenia papierosów. Korytarz szkolny zamienił się w galerię plakatów poświęconych tematyce nikotynizmu.
4. Zajęcia profilaktyczne w klasach IV – VIII.
W ramach akcji zorganizowane zostały zajęcia profilaktyczne dotyczące szkodliwości palenia papierosów. Był to bardzo dobrym moment na rozmowę z uczniami o tym problemie. Uczniowie przypomnieli sobie, co oznacza palenie bierne i czynne. Rozmawiali o konsekwencjach palenia tytoniu, zagrożeniach wynikających z uzależnień. Przedstawiali korzyści wynikające z przyjmowania postaw asertywnych, a na zakończenie wspólnie sporządzili listę „Wskazówek dla mądrzejszych”.
Po przeprowadzonych rozmowach z młodzieżą okazuje się, że młodzi ludzie posiadają ogólną wiedzę na temat szkodliwego, czy wręcz zabójczego wpływu nikotyny na żywy organizm. Zadając uczniom pytania: „Dlaczego młodzież pali?”, „Czym kieruje się sięgając po pierwszego papierosa?”. Najczęściej odpowiedź brzmiała: „Ciekawość”, „Moi koledzy palą”, „Nie potrafię odmówić”, „Nie chcę być wyśmiany przez kolegów”. Ponadto uczniowie stwierdzili, że jedną z przyczyn palenia papierosów jest negatywny wzorzec przekazywany przez dorosłych.
WNIOSKI Z PROWADZONYCH DZIAŁAŃ:
Wprowadzenie wychowania antynikotynowego jako części wychowania zdrowotnego stanowi pierwsze ogniwo w łańcuchu działań edukacyjnych na rzecz kształtowania świadomych postaw antynikotynowych dzieci i młodzieży. W wyniku przeprowadzonej akcji profilaktycznej uczniowie usystematyzowali swoją wiedzę na temat szkodliwości dymu nikotynowego. Działania mające na celu ochronę dzieci przed skutkami nałogu nikotynowego są ogromnym wyzwaniem dla wszystkich. Należy wykorzystać każdą okazję do kształtowania prawidłowych postaw ukierunkowania się na zdrowy styl życia. Taki jest cel działań realizowanych z naszymi uczniami.