Trudno wyobrazić sobie nauczanie biologii bez zajęć poza budynkiem szkolnym.
To w czasie praktycznych zajęć uczniowie obserwują i uczą się rozpoznawać rośliny, zwierzęta i grzyby typowe dla danego regionu oraz zjawiska zachodzące w określonym ekosystemie. Zajęcia terenowe ułatwiają kształtowanie pożądanych postaw uczniów wobec środowiska oraz ułatwiają powiązanie wiedzy szkolnej z życiem. Zajęcia mogą być wzbogacone wykorzystywaniem dedykowanych aplikacji oraz zasobów cyfrowych dostępnych w Internecie.
W tym roku szkolnym uczniowie sami lub z pomocą rodziców wyszukiwali w otaczającym je środowisku aktualnie omawiane na lekcjach organizmy , uwieczniali je na zdjęciach, a następnie przesyłali nauczycielowi.
Uczniowie wyszukiwali organy roślin, rozróżniali elementy budowy kwiatu i ich funkcję w rozmnażaniu płciowym; rozpoznawali drzewa iglaste po igłach i szyszkach, starali się rozpoznać przedstawicieli rodzimych drzew liściastych, a także
oceniali stopień zanieczyszczenia powietrza tlenkami siarki, wykorzystując skalę porostową;
Przekazując im wiedzę, starałam odwoływać się do tego, co dzieje się w najbliższym otoczeniu uczniów, zapoznawać ich z różnorodnością biologiczną środowiska lokalnego, doskonalić umiejętność postrzegania zależności istniejących między organizmami, które są znane i rozpoznawane w najbliższej okolicy.
Pomoc rodzicom przy pielęgnacji ogródka rozwija u dzieci zainteresowania przyrodnicze i uczy odpowiedzialności za hodowle i uprawy roślinne.
Mirosława Licheniak
Galeria zdjęć : https://photos.app.goo.gl/1JD2451EVVRejHHt7