Strona główna    GIM Budzisław  GIM Kleczew  SP Koziegłowy  SP Sławoszewek  SP Złotków  ZSP Budzisław Kościelny  ZSP Kleczew  CUW
Poniedziałek 26 Czerwiec 2017 | Imieniny: Paulina, Jan, Paweł
Prawa i obowiązki uczniaKalendarz szkolnyDla rodzicówAktualnościGaleriaKontakt
Kontakt
Historia szkoły
Dokumenty szkolne 2016 - 2017
Organizacja roku szkolnego 2016/17
Patron
W świecie twórczości Juliana Tuwima
Kadra
Plan lekcji
Pomoc uczniom
Zajęcia pozalekcyjne
Samorząd Szkolny
Osiągnięcia uczniów
Nasi prymusi
Absolwenci
W - f z klasą, II edycja
Przewrót na wf-ie, III edycja
Śniadanie daje moc
Szkoła Promująca Zdrowie
Mały Mistrz
Innowacje pedagogiczne
Język angielski - dla uczniów
Kasztanobranie 2016
Kasztanobranie 2017
 
  
  
Biuletyn Informacji Publicznej
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Kuratorium Oświaty w Poznaniu
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna
Akcja "Pięć razy dziennie warzywa i owoce"
  

 

„Tydzień dla Serca”

Akcja „5 razy dziennie warzywa i owoce”

„Raz gruszeczka, raz jabłuszko i już zdrowe masz serduszko!”

 Nasza szkoła od wielu lat uczestniczy w programie wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej „Owoce i warzywa w szkole”, który jest realizowany przez Agencję Rynku Rolnego. To inicjatywa, dzięki której możemy propagować wśród dzieci zdrowy styl życia, w tym prawidłowe odżywianie. Udział naszej szkoły w tym programie gwarantuje dzieciom nieodpłatne porcje warzyw i owoców. Na czym polega program? W ramach programu uczniowie poznają zasady zdrowego żywienia, co sprzyja wyrobieniu zdrowych nawyków żywieniowych. Dzieci utrwalają te nawyki poprzez: spożywanie kilka razy w tygodniu porcji owocowo-warzywnych, uczestniczenie w specjalnych działaniach edukacyjnych poświęconych zdrowemu żywieniu, a także pochodzeniu owoców i warzyw. W Polsce program „5 razy dziennie warzywa i owoce” po raz pierwszy uruchomiony został w roku 1996 przez Fundację „Promocja Zdrowia”. Istotnym elementem tych działań jest promocja zdrowego stylu życia  i powszechna edukacja w zakresie prawidłowego odżywiania. Celem akcji jest wzrost spożycia warzyw i owoców  do co najmniej 5 porcji dziennie.

Warzywa i owoce – co kryje się w nich cennego?

·         zawierają cenne składniki pokarmowe  tj. witaminy , składniki mineralne, błonnik pokarmowy 

·         spożywanie odpowiedniej ilości warzyw i owoców, co najmniej 5 porcji dziennie, ma działanie ochronne  na ustrój człowieka (przeciwdziała rozwojowi różnych chorób, spowalnia procesy starzenia się organizmu, korzystnie wpływa na wygląd sylwetki, cery, włosów, poprawia samopoczucie).

Jedząc 5 razy dziennie warzywa i owoce:

·         będziesz zdrowszy, bo zawarte w owocach i warzywach składniki zapobiegają rakowi i chorobom serca

·         będziesz szczuplejszy, bo warzywa i owoce nie zawierają tłuszczu

·         będziesz syty, bo nie bojąc się, że utyjesz, możesz zjadać tyle owoców i warzyw ile zechcesz

·         będziesz szczęśliwszy, bo wszak jedną  z największych przyjemności w życiu jest jedzenie, a warzywa i owoce to nieskończona kombinacje smaków i zapachów

DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE PROGRAMOWI „OWOCE I WARZYWA W SZKOLE ”REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2016/2017

 Przeprowadzono następujące zajęcia edukacyjne o tematyce związanej ze zdrowym odżywianiem :

  „Co to znaczy dbać o zdrowie”,

  „ Żyj zdrowo, odżywiaj się prawidłowo”,

   „Dary jesieni”,

   „Poznajemy piramidę żywieniową”,

   „ Jak przygotować zdrowe śniadanie”,

    „ Higiena przygotowywania i spożywania posiłków”.

Ponadto realizowane były działania towarzyszące:

- wystawki owoców i warzyw w „Klasowym kąciku przyrodniczym”, gazetki tematyczne oraz wystawy prac dzieci,

-konkurs pod hasłem „ Jesienne cudaki z warzyw i owoców”,

- Dzień Pieczonego Ziemniaka

- konkurs na najsmaczniejsze i najbardziej kolorowe sałatki owocowe,

- zbiórka zdrowej żywności dla Banku Żywności w Koninie,

- udział w przedstawieniu teatralnym pt: „Jak Dyzio dbał o zdrowie”,

- nagranie multimedialne pt: „Zdrowe odżywianie to zdrowe serce”

Uczniowie:

-  brali udział w zabawach edukacyjnych / rozpoznawali warzywa i owoce za pomocą zmysłów , układali puzzle i zagadki/,

– wychodzili na wycieczki do sadu , ogrodu i na pole,

– słuchali wierszy o owocach i warzywach,

– śpiewali piosenki,

– recytowali wiersze o zdrowym odżywianiu,

– kolorowali, rysowali i wydzierali owoce i warzywa,

– poznawali „piramidę żywieniową”,

– robili kanapki, sałatki owocowe i jarzynowe,

– oglądali filmy propagujące zdrowe odżywianie,

– zaplanowali i wykonali zdrowe śniadanie z wykorzystaniem warzyw i owoców, a także zdrowy posiłek obiadowy,

-  przygotowali prezentację multimedialną zawierającą wiadomości o sercu zawierającą 10 przykazań w profilaktyce chorób serca:

po pierwsze – dieta i antyoksydanty

po drugie – nie palić!

po trzecie - ograniczenie alkoholu

po czwarte – ruch

po piąte - kontrola ciśnienia krwi

po szóste – kontrola cholesterolu

po siódme – kontrola cukru

po ósme – kwas acetylosalicylowy

po dziewiąte – nauka radzenia sobie ze stresem

po dziesiąte – program profilaktyki chorób układu krążenia

   hodowali fasolę, siali  rzeżuchę, sadzili cebulę;

– układali jadłospisy z uwzględnieniem 5 porcji warzyw i owoców

- analizowali składy niektórych produktów spożywczych reklamowanych jako zdrowe, dietetyczne i przeznaczone dla dzieci i wyszukiwała w nich niezdrowych składników

- W czasie „Tygodnia dla serca” uczniowie klas IV – VI wzięli udział w pogadankach i prelekcjach:

·         Budowa serca.

·         Jak działa serce?

·         Jak zadbać o kondycję serca i jakie badania należy wykonywać?

·         Sygnalizacja alarmowa dla serca.

·         Awaria serca.

Podsumowując : Co możesz zrobić, żeby nie zachorować „ na serce ”?

Oto nasze praktyczne porady:

                - Jedz owoce i warzywa zamiast przekąsek w rodzaju chipsów,

                - Ograniczaj spożycie soli,

                - Nie unikaj ćwiczeń fizycznych,

                - Więcej czasu spędzaj na świeżym powietrzu,

                - Nie omijaj posiłków, jedz po mniej a częściej,

                - Pamiętaj, że nikotyna i alkohol to wrogowie Twojego serca,

                - Szczep się przeciwko grypie, chroń się przed infekcjami,

                -Śpij dobrze , sen ma dobroczynne działanie na serce,

                -Relaksuj się przewlekły stres jest zabójczy dla serca.

                                                                   

                                                Aneta Horbińska - koordynator zdrowotny

 

Zdjęcia do artykułu
 

1  2  3  4  5  

 
wszystkich zdjęć: 25

1  2  3  4  5  
 
«« wstecz
drukuj
  
   
Strona główna|GIM Budzisław|GIM Kleczew|SP Koziegłowy|SP Sławoszewek|SP Złotków|ZSP Budzisław Kościelny|ZSP Kleczew|CUW
Nasze kanały RSS
© 2007 Edukacja w Gminie Kleczew. All rights reserved. | on line: 2 odwiedzin: 3800234