Strona główna    SP Koziegłowy  SP Sławoszewek  SP Złotków  ZSP Budzisław Kościelny  ZSP Kleczew  CUW  
Sobota 18 Maj 2024 | Imieniny: Alicja, Feliks, Eryk
Prawa i obowiązki uczniaKalendarz szkolnyDla rodzicówAktualnościGaleriaKontakt
Kontakt
Historia szkoły
Dokumenty szkolne 2019-2020
Organizacja roku szkolnego 2019 - 2020
Patron
Kadra
W świecie twórczości Juliana Tuwima
\"mPotęga\"
Pomoc uczniom
Zajęcia pozalekcyjne
Samorząd Szkolny
Osiągnięcia uczniów
Nasi prymusi
Absolwenci
W - f z klasą, II edycja
Przewrót na wf-ie, III edycja
Śniadanie daje moc
Szkoła Promująca Zdrowie
Mały Mistrz
Innowacje pedagogiczne 2015 - 2016
DBI
Doradztwo zawodowe
Przyrodnicze rymowanie
Deklaracja zgłoszenia dziecka
 
  
  
Biuletyn Informacji Publicznej
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Kuratorium Oświaty w Poznaniu
eTwinning
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2020 w Szkole Podstawowej w Złotkowie
  



      Ogólnopolski Tydzień Kariery, czyli OTK, to coroczne działanie mające na celu inspirowanie ogólnopolskich i lokalnych inicjatyw na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego – wspierania edukacji, zawodu, pracy i kariery. Organizatorem inicjatywy jest Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczpospolitej Polskiej, w tym roku pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej i Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. W tym roku OTK odbył się w dniach 19 -25.10.2020 r. pod hasłem „DoradzaMy – zawodowo, wybieraMy – odlotowo”.

Szkoła Podstawowa w Złotkowie podjęła kilka działań, które miały na celu przybliżenie tego tematu uczniom. Z uwagi na reżim sanitarny organizacja OTK była znacznie utrudniona. Podczas lekcji wychowawczych i przedmiotowych nauczyciele realizowali wiele tematów dotyczących zawodów i przygotowania do wyboru dalszej ścieżki kształcenia. Uczniowie realizowali działania w salach lekcyjnych. Dzieci poznawały zawody, wykonały rysunki o swoim wymarzonym zawodzie oraz rozmawiały i wskazywały swoje mocne i słabe strony. Uczniowie mieli możliwość wykonania testów online świadczących o predyspozycjach zawodowych i zapoznali się z artykułami na temat wykorzystania wiedzy szkolnej w interesujących ich profesjach. Ponadto mogli wziąć udział w webinarze: „ Jak pracuje się w sektorze kosmicznym” przygotowanym przez Mapę Karier. Uczniowie z klasy VII i VIII uczestniczyli w warsztatach online z doradcą zawodowym z PPPP w Ślesinie.

Rodzice naszych uczniów zapoznali się z artykułami i nagraniami dotyczącymi takich zagadnień jak wychowanie przedsiębiorczego dziecka oraz „Jak rozmawiać i doradzać swojemu dziecku”. Natomiast nauczyciele poznali metody rozwijania kompetencji uczniów oraz podczas webinaru podnieśli swoje kompetencje na temat realizacji doradztwa zawodowego. Aktywnie włączyli się do działań organizowanych w klasach.

Bardzo dziękuję wszystkim za zaangażowanie się w OTK w tej trudnej dla nas sytuacji. Wasza kreatywność rozbudziła u dzieci i uczniów chęć poznawania tego co nieznane w sferze doradztwa zawodowego. Dziękuję i zapraszam za rok w świecie bez pandemii.

Justyna Jarmuż

Galeria zdjęć: https://photos.app.goo.gl/cvUZ6WRfKFoJ91UV6


Poniżej szczegółowe działania OTK:

  • Klasa VII i VIII wzięła udział w warsztatach online „Doradzamy zawodowo – wybieramy odlotowo”, które wirtualnie poprowadziła pani Edyta Zielińska – doradca zawodowy
    z Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ślesinie.
    Tytułem wprowadzenia pani doradca zaakcentowała, iż planowanie przyszłości i wybór dalszej ścieżki edukacyjnej to jedna z najistotniejszych decyzji w życiu każdego młodego człowieka. Zwróciła uwagę, że różne są ścieżki prowadzące do wymarzonego zawodu, podkreślając jednocześnie, że każdy młody człowiek w tym ważnym momencie nie jest osamotniony, bo wokół siebie ma wielu sojuszników, u których może zasięgnąć opinii i uzyskać wsparcie, a należą do nich również doradcy zawodowi. Podczas zajęć prowadząca podzieliła się refleksjami na temat swoich decyzji edukacyjnych i zawodowych. Opowiedziała, jakie czynniki zadecydowały o tym, że wybrała ten właśnie zawód i jak wyglądała jej ścieżka kariery. Zajęcia prowadzone były w oparciu o metody aktywizujące grupę i dotyczyły trafności wyboru zawodu. Podczas pracy zespołowej uczestnicy m.in. opracowali listę czynników wpływających na trafny wybór zawodu, doskonaląc przy tym umiejętność pracy w grupie, co jest niezwykle istotnym aspektem w codzienności zawodowej. Uczniowie wykazali się zaangażowaniem, otwartością i kreatywnością, włączali się w dyskusję, zgłaszali ciekawe propozycje rozwiązań proponowanych ćwiczeń. Spotkanie miało na celu podkreślenie roli doradztwa zawodowego w planowaniu dalszej edukacji, zawodu, pracy i kariery.

  • W środowe popołudnie pani Wiesława Michalak przeprowadziła zajęcia świetlicowe, które zdominowały rozmowy na temat różnych zawodów, uczestnicy opowiadali
    o zajęciach swoich rodziców, a najmłodsi mieli szansę zapoznania się z edukacyjną serią dla dzieci ciekawych świata - Błękitkiem. Sympatyczna kukiełka przybliżyła dzieciom różne profesje. 

  • Grupa Przedszkolna była bardzo zaangażowana w Ogólnopolski Tydzień Kariery. Pani Marzena Perkowska przygotowała dla milusińskich wiele gier i zabaw, które wprowadziły je w świat zawodów. Dużym powodzeniem cieszyła się np. pantomima, przedszkolaki wspaniale naśladowały fryzjera, kosmetyczkę, fotografa, malarza czy też krawcową. Rozwiązywały również zagadki dotyczące zawodów z wykorzystaniem obrazków, kolorowały ilustracje przedstawiające wybrane zawody, wysłuchały wierszy o poznanych profesjach. Ponadto przypomniały sobie, jak ważna jest praca strażaka, policjanta
    i ratownika medycznego. W tym zakresie wykonały ćwiczenie w kartach pracy, zapoznały się z piosenką "112 Numer alarmowy". Przedszkolaki przypomniały sobie istotne informacje dotyczące pierwszej pomocy, a nawet ćwiczyły ułożenie poszkodowanego
    w pozycji bezpiecznej oraz ułożenie ciała podczas ataku psa.

  • Sześciolatki z panią Małgorzatą Musiałowską realizowały przez cały tydzień temat: „Wielkie talenty, ciekawe zawody”. Dzieci wysłuchały wielu bajek, wierszy, obejrzały filmy o zawodach oraz utrwalały piosenki, m. in. „Wujek ogórek”. Na podstawie różnych zabaw, np. ,,Dary dwóch wróżek’’ – dzieci zastanawiały się , w czym są najlepsze. Mówiły, kim chciałyby zostać w przyszłości – jaki zawód wykonywać? Sześciolatki uczestniczyły także w teleturniejach, rozwiązywały zagadki, kolorowały, grały
    w interaktywne gry zawodowe. Dzieci przypomniały i utrwaliły telefony alarmowe: 112, 997, 998, 999 poznając pracę: strażaka, policjanta, ratownika medycznego. Wypychały, składały i sklejały kostki: tak poznawały rekwizyty do wybranych zawodów, które następnie dopasowywały do podanego przez nauczyciela zawodu.

  • Klasa II z wychowawczynią panią Weroniką Mrówczyńską rozmawiała o zawodach, które dzieci chciałyby wykonywać w przyszłości. Następnie oglądali filmy edukacyjne o zawodach oraz aktywnie uczestniczyli w interaktywnych zabawach. Wychowankowie wykonali także pracę plastyczną pt. ,, Kim będę w przyszłości?”, a na podsumowanie zajęć pokolorowali kolorowanki zawodów przyszłości.

  • Edukacja polonistyczna w klasie III z panią Mirosławą Malicką upłynęła nad rozważaniami o zawodach zawartych w tekście „Kim będę?”. Podczas zajęć uczniowie prezentowali także swoje wymarzone zawody oraz przedstawiali ich zalety i wady. Ponadto opowiadali o profesjach uprawianych przez ich rodziców. Chętnie wypowiadali się na temat; Czy płeć determinuje wybór zawodu?

  • Pani Małgorzata Puzyrewska wraz z wychowankami przeprowadziła zajęcia "Zawody wokół nas". Lekcja zaczęła się od rozmowy z uczniami na temat zawodów wykonywanych prze ich bliskich. W kolejnej części zajęć klasa grała w gry: "Wymień trzy zawody" oraz "Czym się zajmuje...?. Podczas tych zadań wychowankowie mieli okazję poznać nowe zawody takie jak: glazurnik, kaletnik czy szklarz. Zabawy i gry podczas lekcji wychowawczej okazały się świetną formą do tego, aby uczniowie razem współpracowali, wymieniali się pomysłami, towarzyszyła im przy tym świetna zabawa.

  • Piątoklasiści pod okiem pani Ireny Kruszyńskiej zgłębiały swoje mocne i słabe strony. Podczas zajęć obejrzeli film i wypełnili karty pracy. Uczniowie odpowiadali na pytania co najbardziej lubią, a czego nie. Wskazywali także swoje ulubione czynności.

  • Doradzamy - zawodowo, wybieramy – odlotowo” - to tegoroczne hasło Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery. Dla młodego człowieka wybór zawodu, to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. Składa się na nią wiele czynników, które trzeba uwzględnić, aby
    ta decyzja była podjęta świadomie i trafnie. Kto i co wpływa na decyzje młodych ludzi? W trakcie badań okazało się, że największy wpływ na decyzje uczniów dotyczące wyboru szkoły czy zawodu, mają rodzice oraz tradycje rodzinne. Rodzice odgrywają ogromną rolę w wyborze przyszłości zawodowej dzieci i należy o tym pamiętać. W klasie VII wychowawczyni, pani Aneta Kulik zrealizowała temat: „Rodzic wspiera – dziecko wybiera”, „Zawody w mojej rodzinie”. W trakcie zajęć uczniowie poznali i zgłębili wiedzę na tematy dotyczące zawodów ich rodziców, zdobyli informacje na temat sposobów budowania swoich mocnych stron, rozwiązywali zagadki i quizy na temat zawodów przyszłości. Uczniowie wykonali również plakaty, które zostały umieszczone na gazetce w klasie. Ponadto przygotowali ciekawe prezentacje multimedialne na temat pracy swoich rodziców. Zwieńczeniem zajęć było ustalenie zasady, którą należy się kierować nie tylko w wyborze zawodów. Jej treść brzmi: „..jeśli się nie da, a bardzo się chce to można…” .

  • W klasie 8 na godzinie wychowawczej została przeprowadzona lekcja na temat: Dlaczego warto się uczyć? Podczas  lekcji uczniowie odpowiadali na pytania: Czy uczenie się przez całe życie dotyczy tylko ludzi z wyższym wykształceniem? Czy uczenie się przez całe życie to sposób na zdobycie lepszego wynagrodzenia? Czy jeśli ktoś jest utalentowany, to nie musi uczyć się przez całe życie? Czy to prawda, że aby być dobrym w tym, co się robi, nie trzeba stale się uczyć? Uczniowie wyrażali swoje zdanie, popierając je argumentami i przykładami z życia, odwoływali się znanych im sytuacji. Lekcja miała charakter dyskusji, która doprowadziła do wspólnego wniosku, że aby być dobrym w tym, co się robi , każdy człowiek musi uczyć się przez całe życie. Jest to niezależne od wykonywanego zawodu, lat pracy, uzdolnień, wykształcenia. Na koniec wnioski
    z dyskusji przenieśli uczniowie na zawód, który chcą wykonywać w przyszłości.

  • Lekcje przedmiotowe z języka angielskiego w przedszkolu i szkole z panią Małgorzatą Puzyrewską upłynęły pod hasłem zawodów. Nauczycielka wykorzystując wiele gier interaktywnych, historyjek, kolorowanek, piosenek wprowadziła wychowanków w świat zawodów i narzędzi związanych z ich wykonywaniem. Uczniowie wykazali się dużą znajomością nazw zawodów w języku angielskim.

  • Lekcja matematyki w klasie V z panią Ireną Kruszyńską upłynęła na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie „Co zrobić, aby wygrać?” Uczniowie zagrali w grę „Kółko
    i krzyżyk”, a następnie podczas rozmowy na temat wyników gry wywnioskowali, że aby wygrać konieczna jest strategi
    a. Następnie odpowiadali na pytania: czy strategia zależy ode mnie? Co łączy strategię z matematyką? Wychowankowie poznali różne teorie gier
    w życiu codziennym.

  • Lekcje matematyki w klasie VI i VII z panią Justyną Jarmuż to wykorzystanie wiedzy szkolnej w zawodach. „Symetria w otoczeniu człowieka” to temat lekcji matematyki
    w klasie V
    I. Uczniowie poznali pojęcie „fraktal” oraz wykorzystanie symetrii
    w zawodach m. in. artysta malarz, grafik komputerowy. Na zakończenie szóstoklasiści wykonali przepiękne symetryczne wycinanki. Zawód architekta poznali siódmoklasiści podczas realizacji tematu „Wzajemne położenie prostych i odcinków”. Wskazywali proste i odcinki w znanych budowlach architektonicznych, rzutach poziomych i pionowych budynków. Wymagania oraz umiejętności do zawodu poznali za pomocą strony internetowej Mapy Karier.

  • Chętni uczniowie z klas IV – VIII wykonali prace plastyczne „Mój wymarzony zawód”.
    Na ich podstawie możemy zauważyć, że nasi wychowankowie mają rozległe zainteresowania i poważnie myślą o swojej przyszłości.



 






 

 
«« wstecz
drukuj wyślij ten link
  
   
Strona główna|Archiwum GIM Budzisław|Archiwum GIM Kleczew|SP Koziegłowy|SP Sławoszewek|SP Złotków|ZSP Budzisław Kościelny|ZSP Kleczew|CUW
Nasze kanały RSS
© 2007 Edukacja w Gminie Kleczew. All rights reserved. | on line: 6 odwiedzin: 8151953