Projekt mPotęga
Podsumowanie programu grantowego mPotęga „Matematyka dla smyka” - rozwijanie umiejętności praktycznego wykorzystania matematyki
Zakończyliśmy realizację programu mPotęga, finansowanego ze środków Fundacji mBanku.
Przypomnijmy...
VII edycja Programu mPotęga była skierowana do szkół podstawowych, organizacji pozarządowych, bibliotek i grup nieformalnych z całej Polski. Kapituła konkursu na podstawie złożonych wniosków dofinansowała 79 projektów. Projekt naszej szkoły był jednym z nich. Koordynatorem Projektu mPotęgi był dyr. szkoły Roman Wesołowski, realizującym p. Irena Kruszyńska. Naszym zadaniem było zainteresowanie uczniów matematyką, zachęcenie do zgłębiania jej tajników oraz pokazanie, jak bardzo potrzebna w codziennym życiu jest umiejętność sprawnego liczenia i logicznego myślenia.
Wartość grantu wynosiła 5 000 zł. Środki finansowe zostały przeznaczone na realizację zadań oraz wzbogacenie szkoły w pomoce dydaktyczne do nauki w sposób ciekawy, twórczy oraz praktyczny - jednym słowem "odczarowujący" królową nauk.
Opis projektu
· Tytuł
„Matematyka dla smyka” - rozwijanie umiejętności praktycznego wykorzystania matematyki.
· Czas realizacji
21.09.- 20.12.2020r.
· Adresaci
· Uczniowie klas IV – VI Szkoły Podstawowej im. Juliana Tuwima w Złotkowie
· Cele
1. Popularyzowanie matematyki wśród uczniów, wskazywanie jej użyteczności w otaczającym świecie
2. Pokazanie uczniom i rodzicom ciekawszej strony matematyki
3. Nabywanie umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki, w tym logicznego i algorytmicznego myślenia, posługiwania się aplikacjami komputerowymi
4. Rozwijanie kompetencji społecznych – umiejętności pracy zespołowej i projektowej
5. Włączenie rodziców do współpracy ze szkołą.
· Kompetencje kluczowe
1. kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne:
- wiedza: myślenie logiczne i przestrzenne, rozumienie terminów i pojęć matematycznych; świadomość pytań, na które matematyka daje odpowiedź
- umiejętności: stosowanie głównych zasad i procesów matematycznych w codziennych sytuacjach, rozumowanie i komunikowanie się w języku matematycznym, szukanie odpowiedzi i ocenianie ich zasadności, korzystanie z odpowiednich pomocy
2. kompetencje informatyczne:
- wiedza: znajomość i posługiwanie się aplikacjami komputerowymi; rozumienie, jak IT wspiera kreatywność i innowacje, rozumienie możliwości i potencjalnych zagrożeń związanych z Internetem i komunikacją za pomocą mediów elektronicznych
- umiejętności: zdolność poszukiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji; wykorzystywanie narzędzi do tworzenia, prezentowania i rozumienia złożonych informacji; wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji oraz ich właściwe wykorzystanie
- postawa: krytyczny i refleksyjny stosunek do dostępnych informacji oraz odpowiedzialne wykorzystywanie mediów interaktywnych
3. umiejętność uczenia się:
- wiedza: uczenie poprzez skierowanie na osiągnięcie konkretnego celu
- umiejętności: docieranie do nowej wiedzy oraz zdobywanie, przetwarzanie i jej przyswajanie
- postawa: motywacja i wiara we własne możliwości w uczeniu się i osiąganiu sukcesów, nastawienie na rozwiązywanie problemów i pokonywanie przeszkód
4. kompetencje społeczne i obywatelskie:
- wiedza: rozumienie zasad postępowania i reguł zachowania ogólnie przyjętych w różnych społeczeństwach i środowiskach
- umiejętności: zdolność do konstruktywnego porozumiewania się, wyrażania i rozumienia różnych punktów widzenia, negocjowania i tworzenia klimatu zaufania
- postawa: współpraca i osiąganie kompromisu
5. inicjatywność i przedsiębiorczość:
- wiedza: zdolność identyfikowania dostępnych możliwości
- umiejętności: zdolność współpracy w zespole, umiejętność oceny i identyfikacji własnych mocnych i słabych stron
- postawa: aktywność, kreatywność, innowacyjność; motywacja w kierunku realizacji celów
· Zrealizowane działania
1. Promocja projektu
2. Matematyka w klasie, szkole, terenie – warsztaty
3. . Nasza gmina w liczbach – wycieczka i warsztaty
4. Matematyka w sklepie, banku – warsztaty
5. Matematyka w kuchni – warsztaty
6. Matematyka a ochrona środowiska – warsztaty
7. Ile matematyki jest w zdrowym żywieniu? - warsztaty
8. Projektowanie gier – warsztaty
9. W świecie wyobraźni – warsztaty, konkurs
10. Matematyczne wariacje: quizy, rebusy, krzyżówki, tangramy, układanie rymowanek.
· Metody
- problemowa: uczenie się przez odkrywanie: aktywizujące gry, krzyżówki, rebusy, zadania problemowe
- praktyczna: wykorzystanie technik informatycznych - praca z programami komputerowymi, praca na platformach internetowych (fotografowanie, kręcenie i montowanie filmików)
- eksponująca: uczenie się przez działanie - doświadczenia i eksperymenty
- zajęcia warsztatowe
- zajęcia terenowe
- metoda projektu – integracja zespołu, planowanie i dzielenie się zadaniami.
· Rezultaty projektu (umieszczone na stronie internetowej szkoły)
- prezentacje multimedialne/filmy
- prace wytwórcze uczniów
- fotorelacja – album
- artykuły, zdjęcia – umieszczone w gazecie lokalnej i na stronie internetowej szkoły
- nabycie umiejętności tworzenia gier
Dziękujemy mPotędze. Cieszymy się, że dzięki zorganizowanym zajęciom mogliśmy pokazać uczniom, że matematyka nie musi być nudna a wręcz przeciwnie, może dostarczać wielu pozytywnych emocji. Cieszy nas również fakt, że uczniowie polubili wspólną naukę z rówieśnikami, która będzie kontynuowana również po zakończeniu projektu.
Czego nauczyliśmy się dzięki mPotędze-wypowiedzi uczniów:
- powtórzyliśmy tabliczkę mnożenia
- poszerzyliśmy wiadomości o naszej gminie
- zmiesciliśmy plac zabaw i teren szkoły na kartce formatu A-4? - nauczyliśmy się, co to jest skala
- obliczaliśmy: pola, obwody, objętości, procenty, wartość zakupów w sklepie
- mierzyliśmy, liczyliśmy: wiek kota, psa; obwód drzewa; wysokość drzewa na podstawie cienia
- poznaliśmy aplikacje do mobilnej obróbki zdjęć
- nauczyliśmy się tworzyć gry planszowe
- obliczyliśmy, ile czasu zajmie nam droga do wybranej miejscowości i na księżyc, ile stopni będzie mieć drabina
- rozwiązywaliśmy quizy, zagadki, rebusy
- ćwiczyliśmy proporcje i ułamki w kuchni
- pisaliśmy i odczytywaliśmy liczby zapisane w systemie arabskim i rzymskim
- bawiliśmy się tanami i dowiedzieliśmy się, co to jest BMI
- dowiedzieliśmy się, jak zmniejszyć ilość śmieci – obliczanie objętości przed i po zgnieceniu
Grupa projektowa z opiekunem